« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ »
  • تماس
« چرا ۹ دی را باید گرامی داشت؟بصیرت در کلام معصومین علیهم السلام »

بصیرت چیست؟

نوشته شده توسطكبري جعفري 8ام دی, 1396

بصیرت چیست



واژه بصیرت را به «بینش، بینایی، دانایی، روشن بینی، و زیرکی» معنا کرده ‏اند، بصیرت، نوعی دید درونی است که با دید چشم ظاهری، متفاوت است و اصلاً با چشم یا اندام‏های ظاهری بدن، قابل دریافت نیست. بصیرت، قوّه و نیرویی قلبی است که به مدد نور الهی، پدید می‏آید و انسان حقیقت و باطن امور را چنان که هست درمی‏یابد و فریب فتنه‏ها را نمی‏خورد.

 

با دید بصیرت، آدمی، درست را از نادرست و حق را از باطل به آسانی تشخیص می‏دهد و به انحراف نمی‏افتد؛ درست مثل ملت غیور ایران‏ زمین در نهم دی ماه ۱۳۸۸ که دلاورمردانه به صحنه آمدند و طومار فتنه‏ گران داخلی و خارجی را در هم پیچیدند.

 

بصیرت در سخن مقام معظم رهبری رهبر حکیم انقلاب،

امام خامنه ‏ای درباره بصیرت می‏فرمایند: «یکى از مسائل مهم، مسئله‌ بصیرت است…. بصیرت در این دوران و در همه‌ دوران‏ها، به معناى این است که شما خط درگیرى با دشمن را تشخیص دهید؛ کجا با دشمن درگیرى است؟

بعضى‌ها نقطه درگیرى را اشتباه می‏کنند؛ خمپاره و توپخانه‌ خودشان را آتش می‏کنند به سمت یک نقطه‌اى که آنجا دشمن نیست، آنجا دوست است. بعضى‌ها رقیب انتخاباتى خودشان را «شیطان اکبر» به حساب مى‌آورند! شیطان اکبر آمریکاست، شیطان اکبر صهیونیسم است؛ رقیب جناحى که شیطان اکبر نیست،… خط درگیرى با دشمن را مشخص کنیم. گاهى هست که یک نفرى در لباس خودى است، اما حنجره‌ او سخن دشمن را تکرار می‏کند! خب، او را باید نصیحت کرد؛ اگر با نصیحت عمل نکرد، انسان با او باید حد و مرز تعریف کند: خط فاصل…. دشمن حساب دیگرى دارد، غیردشمن حساب دیگرى دارد. خط درگیرى با دشمن را باید ترسیم کرد، مشخص کرد؛ این بصیرت می‏خواهد.

بصیرتى که ما عرض می‏کنیم، این است. یک عده‌اى از آن طرف مى‌افتند، یک عده‌اى از این طرف مى‌افتند. یک عده‌اى با دشمن هم معامله‌ دوست می‏کنند، فریاد دشمن را همروز نمی‏شناسند، چون از حنجره‌ دیگرى در مى‌آید؛ یک عده هم از این طرف، هرکسى که اندک اختلاف سلیقه‌اى با آنها دارد، به حساب دشمن می‏گذارند! بصیرت، آن خط وسط است؛ آن خط درست است».

۹ دی؛ روز بصیرت روز نهم دی، در تاریخ انقلاب اسلامی با عنوان روز «بصیرت» تبدیل به یوم الله شد و ماندگار گردید. در این روز ماندگار و تاریخی، ملت همیشه در صحنه ایران اسلامی، حماسه‏ای دیگر آفرید و دشمنان خدا و دینش را ناامید کرد و قلب امام زمان (عج) و نایب بر حقش امام خامنه‌ای را شاد ساخت.

روز نهم دی، در واقع روز «نه» گفتن ملت ایران به فتنه ‏گران و آری گفتن به نظام اسلامی و بیعت دوباره با آرمان‏های والای حضرت امام خمینی (ره) و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است. مردم در این روز، تیر خلاص را به فتنه‏گران شلیک کردند و پشت پیکر نامبارک فتنه را به خاک مالیدند. روز نهم دی، روزی است که مردم ایران نشان دادند دشمنان خود و انقلاب خود را به خوبی می‏شناسند و هرگز فریب حیله‏ها و نیرنگ‏های آنان را نمی‏خورند.

روز نهم دی، روزی است که مردم ایران نشان دادند که با بصیرت‏ اند و در میان گرد و غباری که فتنه‏ گران به پا کرده‏ اند، هرگز، نه راه را گم می‏کنند و نه دست از راهبر واقعی که همانا «ولایت فقیه» است، برمی‏دارند.

روز نهم دی، روزی است که مردم مسلمان و انقلابی ایران نشان دادند به این جمله حضرت امام خمینی (ره) که فرمودند: «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکتتان آسیب نرسد»، به خوبی در عمل پایبند هستند.

نه دی؛ روز تجدید بیعت با ولیّ بدون تردید مردم مسلمان ایران با بصیرتی مثال‏زدنی و دشمن‏شناسی به‏جا، حماسه و رویداد بزرگ نه دی ماه ۱۳۸۸ را رقم زدند و با مقام عظمای ولایت، تجدید بیعت کردند.

نُه دی، روز پیروزی ملت ایران در برابر فتنه‌گران داخلی و خارجی و مصداق بارز «ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم» بود و به همگان نشان داد که با گذشت بیش از سی سال از عمر مبارک انقلاب اسلامی، مردم شریف ما همچنان به ارزش‌ها و لبیک‌گوی ولی‌فقیه زمان پایبندند و از اسلام عزیز و انقلاب اسلامی‏شان به خوبی پاسداری می‌کنند.

پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، از سوی برخی عناصر علیه نظام شعار داده شد و به تخریب اماکن عمومی و خصوصی پرداختند. مجموعه این ناآرامی‌ها و رویدادها، و البته حمایت‏های بی‏دریغ بیگانگان، همگی نشان از جریان خزنده‏ای داشت که می‏خواست به انقلاب ضربه وارد آورد. این جریان پس از ایجاد فضای غبارآلود، عملاً فتنه‏ای را شکل داد که با هدف به چالش کشیدن مبانی و تشکیک در مقبولیت نظام اسلامی، طراحی شد و به اجرا در آمد.

اوج گستاخی فتنه‏ گران و وابستگان آنها در جریان آشوب‏های خیابانی، هنجارشکنی و سوء استفاده از رأفت نظام اسلامی، هتک حرمت به ساحت حضرت امام حسین و تعرض به مقدسات دینی مردم در ایام محرم و به‌ویژه روز عاشورا بود اما به فاصله کمی از این واقعه تأسف‏انگیز، مردم انقلابی با حرکتی عاشورایی، خودجوش و تحسین‏ برانگیز در راستای حراست از ارزش‏های دینی و معنوی خود و حمایت از نظام و رکن اصلی آن، یعنی ولایت فقیه، با برپایی راهپیمایی کم‏ نظیر، پیام مهمی را به سران فتنه و وابستگان آنها در داخل و خارج کشور و همچنین حامیان خارجی آنان اعلام کردند که محتوای آن، پایداری و مقاومت در راستای حفظ ارزش‏های اسلامی نظام و تداوم حرکت انقلاب بود.

 

 

سازمان تبلیغات اسلامی

 


فرم در حال بارگذاری ...