« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ »
  • تماس
« راهی برای بعدیهاچراغ راهی برای بعدیها »

راهی برای بعدیها

نوشته شده توسطكبري جعفري 31ام تیر, 1398


 نهج البلاغه عالیترین کتاب شرح و تفسیر قرآن کریم❗️


( قسمت دوم)
چطوری هوای قرآن را داشته باشیم؟! برویم قرآن را با طلا بنویسیم نمایش بدهیم خوب است؟! نه! این منظورم نیست! هرآیه یا هر صفحه اش را روی فرش بنویسیم و مجموعه ای از فرشهایی که قرآن در آن است درست کنیم خوب است؟! نه! منظورم این نیست! روی صوت و لحن و تجوید و وقف و ابتدایش وقت بگذاریم، خوب است ولی این هم منظورم نیست! برویم حفظ کنیم مسابقه بدهیم چی؟! خیلی خوب است ولی این منظور من نیست! تفسیر قرآن زیاد چاپ کنیم چی؟! خیلی خوب است ولی این هم منظور من نیست! پس حضرت از چه چیزی نگران است؟! « لاَ یَسْبِقُکُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَیْرُکُمْ » میترسم فردا غیر مسلمانان در عمل کردن به قرآن؛ نه در نوشتن قرآن، طلاکوب کردن قرآن،حفظ قرآن، تفسیر قرآن! در عمل کردن به قرآن دستورات زندگی و حیات بخش قرآن؛ از شما مسلمانها جلو بزنند. چه زمانی حضرت این جمله را فرمود؟! 1400 سال پیش ایشان الان ما را داشت میدید.

 خب آیا این دغدغه امیرالمومنین علیه السلام که از قرآن فقط رسم الخطی از آن موضوع کار است؛ بخوانیم، حفظ کنیم، تفسیر کنیم، شرح کنیم، شعرش کنیم، قصه اش کنیم و خداحافظ! بعد گفت راه حلش هم این است: «به عمل کردن به آن بیشتر اعتنا کنید تا به ظواهرش.»

 درد را فرمود، درمان را هم که فرمود؛ اما آیا ما به آن عمل کردیم؟؟!! هرکسی در زندگی شخصی خودش، زندگی خانوادگی خودش، زندگی مادی خودش، ما در زندگی اجتماعی خودمان، امت در زندگی بزرگ خودش ببینیم چقدر به این جمله عمل کردیم؛ عمل کردیم به قرآن؟!…

 آیا در جامعه ای که قرآن عمل می شود، آمار طلاق باید اینقدر بالا باشد؟! آمار اعتیاد، فحشا…؟! آیا در کشوری که قرآن عمل میشود، وضع رانندگی و ترافیک باید اینجوری باشد؟! حق همسایه باید اینجوری باشد؟! رعایت احترام به بزرگتر و کوچکتر باید اینجور باشد؟! آیا در جامعه ای که قرآن عمل میشود، اخلاق باید کارش به اینجا کشیده شود؟! پس هنوز این وصیت هم با اینکه جواب خیلی خوب و راقی به آن دغدغه است، بی اعتنا باقی مانده است. یعنی هنوز هم ما به ظاهر قرآن، که «لا یَبقى مِن القرآنِ إلاّ رَسمُهُ» بیشتر اعتنا داریم تا به حقیقت قرآن و کارکرد حقیقی اش؛ یعنی «عمل به قرآن!»

 مراکز محترم مشاوره خانواده و روانشناسی که خیلی زحمت میکشند، ماجورند؛ چقدر توصیه هایشان برای اصلاح بین خانواده ها و مسائل دیگر از قرآن است؟! اصلا تا به حال به ذهنشان رسیده که قرآن کتاب اینجور استفاده ها هم هست؟! مدارس ما چقدر بر پایه ی قرآن تربیت میکنند، نه اینکه در نظام آموزش کلاس قرآن هم میگذارند، بچه ها را دق می دهند که یک نمره ای بگیرند و بروند!… چقدر بر پایه قرآن نظام تربیتی ساخته اند؟!

 آنقدر که به 2030 عشق ورزیدیم به قرآن هم عشق ورزیدیم؟! بگوییم یک کسی هم یک اندیشه هایی برای تعلیم و تربیت داشت؟!

در مدیریت و سیاست جامعه چی؟! چقدر اندیشه های سیاسی و مدیریتی قرآن مورد قبول مسئولین، مدیران و کارگزاران بود؟! چقدر در حوزه های علمیه قرآن پایه تولید علم شد؟! چقدر در فرهنگ کسب و کار ما به قواعد قرآن اعتنا کردیم؟!

 می خواهم بگویم آن دردی که حضرت بیان میکنند، شما نوچ نوچ میکنید، یعنی بشریت 1400 سال است که وای از قرآن فقط ظاهرش مانده؛ درمانش را هم که ارائه کردند ماهنوز نتوانستیم برویم به آن عمل کنیم!….

ادامه دارد…

حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی


فرم در حال بارگذاری ...