« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ »
  • تماس

موضوع: "قرآن"

کیفیت تلاوت قرآن در رمضان

نوشته شده توسطكبري جعفري 25ام فروردین, 1400

قران

گاهی رفقا در مورد كيفيت خواندن قرآن می‌پرسيدند؛ عرض می کردم در غير ماه مبارک رمضان انسان با تأمل و توجه به معاني و كلمه به كلمه و با دقت به معانی و تفسير بخواند اشكالی ندارد، ولی در ماه مبارک رمضان کثرت تلاوت مطلوب است.

بزرگان زياد می‌خواندند و سفارش هم شده است. خود ختم قرآن مطلوب بوده و هست لذا اگر كسی نه اين كه بی‌توجه بخواند، ولی طبق روال عادی هر 25 دقيقه، نيم ساعتی يك جزء قرآن را بخواند خوب است..


منبع: نرم‌افزار الهادی/حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری

‌ ‌

حس زیبا دوستی

نوشته شده توسطكبري جعفري 4ام مرداد, 1399

دوستی


یک آیـه یـک نکتـــــه

حس زیبا دوستی(۱)

وقتی شما تشنه باشيد و ظهر تابستان هم باشد برابر شما يک کسی از يک پارچ آب يخ در يک ليوان بلوری بريزد در آن ليوان تکه‌های يخ هم به هم بخورد يک صدای خوشی هم ايجاد بکند

اين جاست که آن عطش شما، تشنگی شما شدت بيشتري پيدا می‌کند بر همين اساس می‌گويند عوامل بيرونی احساسات درونی را تقويت می‌کند.

عامل بيرونی چيست؟ پارچ آب يخ که دارد در ليوان ريخته مي‌شود.

احساس درونی چيست؟ آن احساس عطش و تشنگی شديد است.

نور، ۳۰ و ۳۱



گل نرگس بیار مزد بگیر

نوشته شده توسطكبري جعفري 30ام تیر, 1399

گل

 

 یک آیـه یـک نکتـــــه

دستگاه الهی

يک وقتی من به شما می‌گويم اگر بروی چند شاخه‌ی گل نرگس بگيری بياوری در نرگس دان بگذاری اين قدر به تو مزد می‌دهم.

شما می‌رويد می‌گيريد می‌آوريد می‌گذاريد من هم به شما مزد می‌دهم.مزد در برابر عمل.

ولی يک وقتی می‌گويم اين کار را بکن شما می‌رويد اين کار را بکنيد ولی گل فروشی پيدا نمی‌کنيد يا پيدا می‌کنيد گل نرگس ندارد دست خالی برمی‌گرديد، من به شما مزدی نمی‌دهم. بابت چه بدهم؟

درست است سعی کرديد تلاش کرديد ولی مزد در برابر عمل است نه در برابر سعی. اين دستگاه ما آدم هاست.

 

فَمَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَا كُفْرَانَ لِسَعْيِهِ وَإِنَّا لَهُ كَاتِبُونَ

پس هر کس اعمالش نیکو و دارای ایمان است سعیش (در راه دین) ضایع نخواهد شد و ما آن را کاملا می‌نویسیم.


انبیاء، ۹۴

 

راهی برای بعدیها

نوشته شده توسطكبري جعفري 9ام مرداد, 1398


 نهج البلاغه عالیترین کتاب شرح و تفسیر قرآن کریم❗️

( قسمت چهارم)

 یک قرآنی دست ما دادند که چون زیر نویس نداشت، هرکسی از ظن خود توانست یک جور برای ما تفسیر کند و تنها تفسیر درست و سره اش را از ما گرفتند، که فهم امیرالمومنین بود.

با این شگرد شیطانی، به ظاهر قرآن را حفظ کردند، اهل بیت را حذف کردند، ولی در باطن قرآن را هم حذف کردند؛چرا؟ چون: « لا يَبقى مِن القرآنِ إلاّ رَسمُهُ» دیگر از قرآن چیزی باقی نماند جز یک رسم الخط!

 بعد توانستند با این قرآن که پیغمبر فرمود جز با این اهل بیت کنار هم نمیشود راه را پیدا کرد، با این قرآن حالا در گام بعدی کار شگفت انگیز بعدی را کردند، با این قرآن اهل بیت را زدند! از آیات قرآن جوری تفسیر به رای کردند، که از آن دشمنی امیرالمومنین درآمد.

 ببینید در این قرآن کریم، در سوره مبارکه بقره، آیه ای هست مربوط به شبی که مولا علی علیه السلام در رخت خواب پیامبر خوابید، خطر قطعی را به جان خرید تا پیامبر جان سالم به در ببرد. خداوند آیه نازل کرد: «وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» ای پیغمبر بعضی از این مردم هستند که جان خودش را می فروشد برای رضای خدا.( سوره بقره آیه۲۰۷) همه دیدند و شنیدند از پیامبر در وصف علی ابن ابیطالب شب لیلة المبیت.

 وقتی قرآن از اهل بیت جدا شد، و قرآن بدون زیرنویس ارائه شد، چند سال بعد، حدیث جعل شد اینقدر خوب به جامعه تزریق شد، که همه میگفتند: این آیه در مورد عبدالرحمن ابن ملجم مرادی است! چه کسی هست؟! نمیدانیم! چرا؟! کار داریم با او؛ چند سال بعد باید یک کار بزرگی برای ما انجام بدهد.

 چند آیه آنطرف تر در همین سوره بقره یک آیه هست، (آیه ۲۰۴ )که درست در همان شکل و سیاق ولی مفهومی دقیقا ضد آن آیه! یعنی در مقابلش: «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيُشْهِدُ اللَّهَ عَلَىٰ مَا فِي قَلْبِهِ وَهُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِ.»پیامبر حواست را جمع کن! یک نفر اطراف تو هست، که چنان اظهار انقلابی گری و اسلام میکند، که تو هم تعجب میکنی، و خدا را دائم شاهد میگیرد، که اینهایی که می گویم به خدا از ته دل میگویم، که تو را فریب بدهد. مواظب باش! و همین مدعی دروغگو دشمن ترین دشمن توست. حالا من نمیتوانم اینجا بگویم این آیه در مورد چه کسی بود؛ اما بعدا حدیث از پیامبر ساخته شد و در جامعه پخش شد که این آیه درباره علی ابن ابیطالب بود. حالا قرآن آمد به جنگ اهل بیت!

 ببینید چطور میشود از قرآن منهای اهل بیت کاردرآورد!! که علی آن کسی است که لجوج ترین دشمن پیغمبر بود. اینها از این آیه در می آید….

 ادامه دارد…

 حجت الاسلام مهدوی ارفع

#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی

 

چراغ راهی برای بعدیها

نوشته شده توسطكبري جعفري 27ام تیر, 1398


 نهج البلاغه عالیترین کتاب شرح و تفسیر قرآن کریم❗️

( قسمت اول)
فقط 25 سال از رحلت پیامبر گذشته بود، یعنی یک چهارم یک قرن از قطع شدن و تمام شدن وحی و پایان یافتن دوران نزول قرآن.

 امیرالمومنین (علیه الصلاه و السلام) که سرتا ته قرآن اوصاف و فضائل اوست؛ در آن روزگاری که 25 سال از نزول وحی گذشته بود فرمود: ما در دورانی زندگی میکنیم که «لا یَبقى مِن القرآنِ إلاّ رَسمُهُ ، و لا مِنَ الإسلامِ إلاّ اسمُه» از قرآن حقیقی جز خط و رسم الخطی برکاغذی و از اسلام حقیقی جز یک اسم بی مسما باقی نمانده.

 امروز تقریبا 1425 سال از این قصه گذشته است. یعنی 14 قرن هم از آنچه امیرالمومنین گفته رفتیم دور تر از دوران وحی. به نظر شما آن دغدغه امیرالمومنین در مورد قرآن رفع شد یا بدتر شد؟!

 امروز در بخشی از امت اسلام، قرآن به عنوان افیون این امت معرفی میشود، یعنی باعث عقب ماندگی! در جمعی قرآن اسباب اختلاف و کشت و کشتار و داعش بازی شد. در بخشی قرآن اسباب سرگرمی و مشغولیت شد. در گروهی قرآن اسباب سودجویی شد. و بخش اندکی در غربت به قرآن پرداختند؛ چرا؟!

چه می شود که از قرآن فقط اسمی می ماند و رسم الخطی؟! امیرالمومنین ( علیه الصلاه و السلام)که آن درد را بیان کرد، درمان را هم بیان کرد. تقریبا ساعت آخر عمر شریفشان، احتمالا به دلیل ضربت شمشیری که خورده بودند، و عمق زهری که به فرق مطهرشان و از آنجا به کل پیکر نازنینش سرایت کرده بود، گاهی بیهوش میشد، دوباره به هوش آمد، بی حال میشد، به حال می آمد، و در آخرین ساعات عمرش قصد کرد که عصاره همه دغدغه ها و راهنماییهایش را تا هست بیان کند. شد نامه 47 نهج البلاغه! وصیت نامه امیرالمومنین بعد از ضربت خوردن قبل از شهادت.

اولا می دانید که آدمهای بزرگ وصیت نامه هایشان یکی از مهمترین آثارشان است! چون میدانند دارند می روند، هر چه باید بگویند را در آن جای میدهند. شما وصیتنامه الهی سیاسی امام راحل را ببینید؛ خودش به تنهایی یک دنیا مطلب است برای سعادت این ملت! وصیتنامه مرحوم آیت الله مرعشی نجفی را ببینید… وصیتنامه سیدبن طاووس را ببینید… حتی آدم بزرگهای بد وصیتنامه هیتلر را ببینید… هرچه تجربه کرده اند، عصاره اش را میگیرندمیگذارند در این وصیتنامه که بشود یک چراغ راهی برای بعدیها.

حضرت در این نامه 47 که وصیتنامه نیم صفحه ای است که مجبورند مهمترین مسائل را فقط یک کد بدهند و رد بشوند؛ به قرآن که میرسند، این عبارت را دارند:

« الله الله فی القرآن» تو رو خدا، تو رو خدا هوای قرآن را داشته باشید!… خب چطوری هوایش را داشته باشیم؟!…

 ادامه دارد…

 حجت الاسلام مهدوی ارفع

#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی

1563396853img_20190718_012334.jpg