« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ »
  • تماس
« شباهت های حماسه 9دی و عملیات کربلای 5پیامک های روز نهم دی »

نهم دی در آینه تاریخ معاصر

نوشته شده توسطكبري جعفري 1ام دی, 1396

«شنبه» برابر با نهم دی 1396 و یازدهم صفر 1439 هجری قمری و سی ام دسامبر سال 2017 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است.

9 دی در تاریخ

 

9 دی 1388
مردم آگاه ایران با حضور هوشیارانه خود در صحنه و برگزاری راهپیمایی میلیونی در این روز علاوه بر حفظ پایه های نظام اسلامی و دفاع از ارزش ها و اهداف عاشورایی، باردیگر حمایت همه جانبه خود را از ولایت فقیه، که از ارکان مهم این نظام است، اعلام داشتند. این روز در تقویم ایران اسلامی روز بصیرت و میثاق امت با ولایت نام نهاده شد.

 

9 دی 1357
تظاهرات گسترده مردم خشمگین ایران علیه حکومت پهلوی در بیشتر شهرهای کشور برگزار شد و در این روز، ده ها نفر از تظاهرکنندگان به شهادت رسیده‌اند.

 

9 دی 1357
«شاپور بختیار» با اعلام پذیرش منصب نخست‌ وزیری، از جبهه ملی اخراج شد. این جبهه پذیرش نخست وزیری محمدرضا پهلوی را از سوی او تقبیح کرده بود. بختیار علی رغم طرد شدن از سوی همفکران، کابینه خود را در روز شانزدهم دی ماه 1357 معرفی کرد.

 

9 دی 1354
مردان مسلحی که هفته گذشته وزیران نفت اوپک را در وین به گروگان گرفتند، در ازای عدم اجرای حکم مرگ «جمشید آموزگار» و شیخ «احمد زکی یمانی» وزرای ایران و عربستان سعودی پناهندگی سیاسی از دولت الجزایر دریافت کردند.

 

9 دی 1351
«اردشیر زاهدی» وزیر امور خارجه سابق ،سفیر ایران در امریکا شد. او تا روی کار آمدن دولت شاپور بختیار این سمت را برعهده داشت و در دی ماه، سال 1357 از این سمت برکنار شد.

 

9 دی 1332
«لوی هندرسون» سفیرکبیر امریکا در ایران، برای احراز سمت معاونت وزارت امور خارجه امریکا راهی واشنگتن شد.

 

9دی 1324
نیروهای انگلیسی و امریکایی شش ماه پس از پایان جنگ جهانی دوم، خاک ایران را ترک کردند. نیروهای متخاصم این دو کشور علی رغم اعلام بی طرفی ایران در این جنگ، در شهریور 1320 از مرزهای جنوبی و غربی، ایران را به اشغال خود درآورده بودند.

 

9 دی 1300
عضویت ایران در جامعه ملل به تصویب مجلس شورای ملی رسید.علیقلی‌خان نبیل‌الدوله کاردار ایران در واشنگتن به عنوان نماینده ایران در دو اجلاس اول جامعه ملل شرکت کرد. در آن زمان ایران به عنوان نخستین و تنها کشور مسلمان در جامعه ملل حضور داشت.

 

9 دی 1300
وزارت خارجه امریکا و سفارت انگلیس در واشنگتن، موافقت نامه‌ای را امضا کردند که در آن تأکید شده بود «هرگاه برای هر یک از دو دولت لازم شد اقدامی درباره امتیاز نفت شمال ایران انجام دهند، هیچ ‌یک از طرفین بدون اطلاع دیگری دست به اقدامی نزند.»

 

9 دی 1290
«میرزا علی آقا ثقه ‌الاسلام تبریزی» مجتهد مبارز، همراه با صدها نفر دیگر از مردم تبریز توسط قزاق‌های روس بازداشت شد. ثقه الاسلام با مکتوبات خود مراجع بزرگ را درعتبات عالیات در جریان تمام تحولات آذربایجان قرار می داد و برای خروج قوای بیگانه از خاک آذربایجان تلاش بسیار می کرد.

 

9 دی 1287
«شیخ فضل ‌الله نوری» از روحانیون مبارز عصر مشروطه و بانی تفکر مشروطه مشروعه، توسط «کریم دواتگر»مورد سوء قصد واقع و زخمی شد. ضارب که قصد خودکشی داشت، دستگیر شد، اما شیخ او را بخشید.

 

 تنظیم: هومن بهلولی/تبیان


فرم در حال بارگذاری ...