« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ »
  • تماس
« راهی برای بعدیهاعامل سلامتی و تندرستی »

چراغ راهی برای بعدیها

نوشته شده توسطكبري جعفري 27ام تیر, 1398


 نهج البلاغه عالیترین کتاب شرح و تفسیر قرآن کریم❗️

( قسمت اول)
فقط 25 سال از رحلت پیامبر گذشته بود، یعنی یک چهارم یک قرن از قطع شدن و تمام شدن وحی و پایان یافتن دوران نزول قرآن.

 امیرالمومنین (علیه الصلاه و السلام) که سرتا ته قرآن اوصاف و فضائل اوست؛ در آن روزگاری که 25 سال از نزول وحی گذشته بود فرمود: ما در دورانی زندگی میکنیم که «لا یَبقى مِن القرآنِ إلاّ رَسمُهُ ، و لا مِنَ الإسلامِ إلاّ اسمُه» از قرآن حقیقی جز خط و رسم الخطی برکاغذی و از اسلام حقیقی جز یک اسم بی مسما باقی نمانده.

 امروز تقریبا 1425 سال از این قصه گذشته است. یعنی 14 قرن هم از آنچه امیرالمومنین گفته رفتیم دور تر از دوران وحی. به نظر شما آن دغدغه امیرالمومنین در مورد قرآن رفع شد یا بدتر شد؟!

 امروز در بخشی از امت اسلام، قرآن به عنوان افیون این امت معرفی میشود، یعنی باعث عقب ماندگی! در جمعی قرآن اسباب اختلاف و کشت و کشتار و داعش بازی شد. در بخشی قرآن اسباب سرگرمی و مشغولیت شد. در گروهی قرآن اسباب سودجویی شد. و بخش اندکی در غربت به قرآن پرداختند؛ چرا؟!

چه می شود که از قرآن فقط اسمی می ماند و رسم الخطی؟! امیرالمومنین ( علیه الصلاه و السلام)که آن درد را بیان کرد، درمان را هم بیان کرد. تقریبا ساعت آخر عمر شریفشان، احتمالا به دلیل ضربت شمشیری که خورده بودند، و عمق زهری که به فرق مطهرشان و از آنجا به کل پیکر نازنینش سرایت کرده بود، گاهی بیهوش میشد، دوباره به هوش آمد، بی حال میشد، به حال می آمد، و در آخرین ساعات عمرش قصد کرد که عصاره همه دغدغه ها و راهنماییهایش را تا هست بیان کند. شد نامه 47 نهج البلاغه! وصیت نامه امیرالمومنین بعد از ضربت خوردن قبل از شهادت.

اولا می دانید که آدمهای بزرگ وصیت نامه هایشان یکی از مهمترین آثارشان است! چون میدانند دارند می روند، هر چه باید بگویند را در آن جای میدهند. شما وصیتنامه الهی سیاسی امام راحل را ببینید؛ خودش به تنهایی یک دنیا مطلب است برای سعادت این ملت! وصیتنامه مرحوم آیت الله مرعشی نجفی را ببینید… وصیتنامه سیدبن طاووس را ببینید… حتی آدم بزرگهای بد وصیتنامه هیتلر را ببینید… هرچه تجربه کرده اند، عصاره اش را میگیرندمیگذارند در این وصیتنامه که بشود یک چراغ راهی برای بعدیها.

حضرت در این نامه 47 که وصیتنامه نیم صفحه ای است که مجبورند مهمترین مسائل را فقط یک کد بدهند و رد بشوند؛ به قرآن که میرسند، این عبارت را دارند:

« الله الله فی القرآن» تو رو خدا، تو رو خدا هوای قرآن را داشته باشید!… خب چطوری هوایش را داشته باشیم؟!…

 ادامه دارد…

 حجت الاسلام مهدوی ارفع

#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی

1563396853img_20190718_012334.jpg


فرم در حال بارگذاری ...