« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ »
  • تماس
« زیباترین سروده ی خلقت!جوان انقلابی قصه دارد ....... »

کدام روز برای روز زن بهتر است؟

نوشته شده توسطكبري جعفري 14ام بهمن, 1399

یا فاطمه

 

هر روز در ایران، نماد یك اسطوره و الگو است، هر روز نماد یك موضوع خاص!

روز میلاد حضرت علی«علیه‌‌السلام» نماد روز پدر و روز مرد، یعنی یك الگو برای تمام مردان جهان، كه مرد باید اینگونه باشد، پدر باید اینقدر از خودگذشتگی و فداكاری و مروت داشته باشد.

روز دختر به یاد حضرت معصومه«سلام‌الله‌علیها» یعنی دختر باید تا این حد پاك و عفیف بماند، تا این‌حد كسب معارف كند كه مقامی بسیار بالا از عرفان و اخلاق و اسلام كسب كند.

و روز زن!

این روز در ایران با سایر كشورهای جهان متفاوت است!

روزی كه ما آن را به رسمیت می‌شناسیم، روز میلاد حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها» است، روز بیست جمادی الثانی، اما این روز در جهان از سال  ۱۹۷۵ در سازمان ملل، هشتم مارس به‌عنوان «روز جهانی زن» برسمیت شناخته شده است و یونسكو نیز در سال 1977 آن را به عنوان «روز جهانی زن»،  به رسمیت شناخت.

 بسیار مشتاق بودم كه علت این نامگذاری را بدانم، چون علت نامگذاری در جهان قدری متفاوت از ایران است، هركدام از آن‌ها كه از شیرمرغ (روز جهانی شستن دست! روز جهانی خوراك، روز جهانی زبان مادری، روز جهانی ایدز) ‌تا جوون آدمیزاد (روز جهانی كودك، روز جهانی زمین، روز جهانی حقوق بشر) در این سیصدو شصت و پنج روزِ یك سال، مناسبت وجود دارد و برای هر یك، یك بزرگداشت در جهان! بر این مبنا است كه بر مبنای یك حركت و جوش و خروش دسته جمعی است، به طور مثال روز زبان مادری بخاطر این روز زبان مادری شد كه در بیست و یک فوریه سال 1952 پنج دانشجو در مبارزه برای تبدیل کردن زبان مادری خود یعنی زبان بنگالی به زبان رسمی، در کشوری که آن زمان پاکستان شرقی نام داشت و بعدها به بنگلادش تبدیل شد، جان خود را از دست دادند.

پس باید علتی وجود می‌داشت كه هشت مارس در جهان، روز زن شود!

وقتی تاریخچه‌ی روز زن در جهان را خواندم، به این نتیجه رسیدم كه این‌روز اولین روزی است كه زنان کارگر کارگاه‌های پارچه‌بافی و لباس دوزی در نیویورک آمریکا كه خواهان افزایش دستمزد، کاهش ساعات کار و بهبود شرایط بسیار نامناسب کار شدند، تظاهرات كردند، هرچند كه ناموفق بود اما اولین اعتراض بود!

اما این سوال برایم ایجاد شد كه گرامی‌داشت چنین روزی به چه مناسبت است؟ اولین باری كه زنان به صورت گروهی دست به اعتراض زدند و خواهان برابری شدند؟ فقط همین! اما وقتی در آن دوران به تحقیق و بررسی می‌پردازیم و شرایط اجتماعی و سیاسی آن‌ها را در مقابل این تظاهرات می‌سنجیم، جایی كه هویت زن بودن هیچ ارزشی نداشته و از طرف دیگر برای كارخانه‌ها به عنوان یك نیروی ارزان محسوب می‌شده، كه حق هیچگونه اعتراضی را نداشته است كار چندان ساده‌ای نبود و باید این روز سمبل و نماد مقاومت بر علیه هرگونه ظلم و بی‌عدالتی بر علیه زنان باشد اما این ‌همه تحول و تغییر در جهان، در مقایسه با روز زن در ایران (میلاد حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها») رنگ می‌بازد.

شكوه و عظمت الگوی زنان مسلمان، حضرت زهرا«سلام‌الله» آنقدر بالا و زیباست كه هر مقایسه‌ای در مقابل شان ایشان ناقص و ابتر می‌شود، از همان دوران كودكی، دوران ازدواج و حتی لحظات شهادت ایشان برای تمام زنان و حتی مردان جهان نكته و درس دارد و قابل تحقیق و بررسی است، معدنی است كه به پایان نمی‌رسد.

هنگامی که به لحظه به لحظه زندگانی فاطمه زهرا«سلام‌الله‌علیها» می‌نگریم، درمی‌یابیم که فاطمه«سلام‌الله‌علیها» دارای شخصیت والای الهی و انسانی و شبیه رسول خدا«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم» در تمام جهات است و مانند بودن او در اصل وجود، حقیقتی است که با توجه به بیانات پدر بزرگوارش جایی برای ابهام و تردید نیست.

 

اضافه بر مانند بودن او به رسول خدا«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم» که خود قرینه‌ای کامل و تام بر اسوه بودن اوست، قرائن دیگری وجود دارد که تأئید بر الگو بودن او می‌نماید به عنوان نمونه:

عایشه و دیگران از پیامبر«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم» روایت کرده‌اند که آن حضرت فرمود: “ای فاطمه ! بر تو بشارت باد؛ که خدای متعال تو را بر زنان جهانیان و بر زنان اسلام که بهترین دین است، برگزید.”


رسول اسلام«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم» دخترش فاطمه«سلام‌الله‌علیها» را گرامی داشته و به نیکویی ستوده است. تمجید از آن بانوی بزرگ، نه به جهت آنست که او فرزند آن حضرت بوده و عاطفه پدری موجب شده که دخت گرامیش را به خوبی و نیکی بستاید و صفات نیکی را به او نسبت بدهد، بلکه ستودن فاطمه بر اساس حقیقت او و ظهور صفات و کمالات معبود در روح او بوده است. او عظیمه و مطهره است. مدح رسول خدا«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم» از او، آشکار کردن حقیقت موجود در اوست.

 

خداوند پیامبر اسلام«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم» و ائمه را بر رجال عالم اختیار نمود و آنها را انسانهای کامل و الگو و حجت بر همه قرار داد، به همین نحو، فاطمه«سلام‌الله‌علیها» را الگو و حجت بر تمام مردم جهان – اعم از زن و مرد – قرار داد؛ اقتدای به او، اقتدا به رسول خدا«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم» و ائمه معصومین می‌باشد.

و حال قضاوت با شما، كدام روز زن، بیست جمادی‌الثانی یا هشت مارس!

منبع: تبیان


فرم در حال بارگذاری ...