« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ »
  • تماس

موضوع: "فرهنگی"

شطرنج باز حرفه ای

نوشته شده توسطكبري جعفري 9ام آذر, 1398
 

 

….امام علی علیه السلام در برابر این توطئهء پیچیده و تودرتو ، چه کردند؟

 انسانهای حکیم و مومن برای خود اصولی ثابت و ارزشهایی غیرقابل تغییر دارند که همانند فرمولهایی در همه مسائل و حوادث پاسخ مناسب را مهیا می کند. برخی از اصول امیرالمومنین سلام الله علیه از زبان خودشان عبارتند از:

 اصل اول: اولویت حفظ وحدت بر همه امور: الا مَن دَعا الی هذَا الشِّعارِ (التفرِقهّ) فاقتُلوهُ و لَوکانَ تَحتَ عِمامَتی هذِه : هشیار باشید! هرکس شما را به شعار تفرقه دعوت کرد حتی به بهانه محبت من، بکشیدش حتی اگر زیر این عمامهء من باشد! (خطبه ۳/ بند۱ و خطبه ۱۲۷/ بند۲)

 اصل دوم: حفظ حداقل مصلحت ها بهتر است از از دست دادن کل آن : ” اخذُ القَلیلِ خیرُ مِن تَرکِ الکَثیر: (حکمت ۲۸۹ )

اصل سوم: اولویت شناسی :” لاقُربهَّ فی النَّوافِلِ اِذا اَضَرَّت بِالفَرائِضِ: هنگامی که انجام مستحبات به واجبات ضرر برساند، در آن مستحبات هیچ تقربی به خداوند نیست. ( حکمت ۳۹ )

اصل چهارم: غلبه عقلانیت و مصلحت بر احساسات : فَرَایتُ انَّ الصَّبرَ علی هاتا اَحجی فَصَبَرتُ و فی العَین قذی و فی الحَلقِ شَجی: پس اندیشیدم که صبر بر غصب خلافت عقلانی تر از قیام برای گرفتن حقم است پس صبر کردم در حالی خار در چشم و استخوان در گلو بود.( خطبه ۳)

 اصل پنجم: رعایت تقوی؛ خط قرمز در همه تصمیمات و اقدامات حکومت اسلامی است؛ یعنی بر خلاف سران طاغوت که برای رسیدن به اهداف پست خود از هر راه و روش و وسیله نامشروعی بهره می برند، در منطق مولا هدف وسیله را توجیه نمی کند. ( خطبه۲۰۰ و خطبه ۱۲۶ و خطبه ۲۰۶ )

♦️ براساس اصول فوق الذکر حضرت تمام دو راهی های طراحی شده توسط جبهه نفاق را _که همگی انتخاب بین بد و بدتر بود نه خوب و بد_ با روش زیر عبور کردند:

ادامه »

شطرنج باز حرفه ای

نوشته شده توسطكبري جعفري 9ام آذر, 1398

فتنه

 تحلیلی بر اغتشاشات بنزینی

گاهی اتفاقات، بسیط و یک بُعدی اند. در چنین مواقعی نه فهم چیستی و چرایی واقعه دشوار است و نه فهم اینکه چه باید کرد.
 اما فتنه هایی که در بستر حکومت و جامعه دینی طراحی و اجرا میشود، از جنس وقایع چند وجهی و تودرتو هستند که نه فهم آن برای ذهنهای بسیط مقدور است نه درک کیفیت مواجهه با آن.

♦️ معتقدم آنچه در اغتشاشات دو هفته گذشته رخ داد از جنس فتنه های تودرتو است که درک و مواجهه با آن به تعبیر رهبر حکیم انقلاب “شطرنج باز حرفه ای” می خواهد که بتواند ۷_۸ حرکت بعدی حریف را پیش بینی کند و با یک حرکت حساب شده، همه را خنثی و حتی به نفع خود مصادره نماید.

 

 نمونه تاریخی
لطفا به یک نمونه تاریخی از طراحی تودرتو و چند لایه دشمن و جریان نفاق توجه بفرمایید:

دشمنان اسلام ناب از زمان پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلّم) به خوبی فهمیدند که تنها ضامن صیانت از مکتب اسلام و قرآن و خط نبوی ، اهل بیت (علیهم السلام) هستند؛ زیرا قرآن کریم که صامت است و نیاز است تا کسی از مراد آن خبر بدهد، سنّت و سیره پیامبر هم که پس از رحلت ایشان قابل تحریف و تغییر است و باید قراءت معباری باشد که درستی و نادرستی سایر برداشت ها به وسیله آن محک زده شود. اهل بیت، هم قرآن ناطق اند و هم سیره ناطق نبوی.

 از این رو خداوند دو رکن مقبولیت و مشروعیت رهبری و ولایت مولی الموحدین و اولاد طاهرینش (صلوات الله علیهم اجمعین) را در قرآن تصریح و تأکید فرمود:
اولی( مقبولیت) را در امثال کریمهء « قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ» و دومی ( مشروعیت ) را در آیاتی همچون « إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ»

 جریان نفاق و نفوذ ” مشروعیت” را با فتنه #سقیفه، زد و این عقیده را که جانشینان رسول الله باید از سوی خداوند متعال نصب و تعیین شوند را تخطئه و بجایش باور انحرافی و خطرناک حق امّت در تعیین خلفاء رسول الله را جایگزین کردند.

اما محبوبیت و مقبولیت امیرالمؤمنین (علیه السلام) حتی بدون حکومت، همچون آتش زیرخاکستری است که هر آن ممکن است فوران کند. پس باید مقبولیت هم در اذهان زیر سوال برود. اما چگونه؟

ادامه »

وحدت با تبری منافات ندارد

نوشته شده توسطكبري جعفري 22ام آبان, 1398

هفته وحدت

وحدت با تبری منافات ندارد

در مساله وحدت باید حد و مرز‌ها رو بشناسیم تا دچار اشتباه و افراط و تفریط نشیم. از دو جنبه این موضوع رو بررسی می‌کنیم.


۱_اعتقاد(یک امر درونی)
۲_ عمل و رفتار (یک امر بیرونی)

خیلیا این دوتا رو باهم اشتباه می‌گیرن. در اعتقاد ما با اهل‌سنت اختلاف داریم. اختلاف اساسی. و هیچوقت هم کوتاه نمیایم. و از آنچه اونا اعتقاد دارن بیزاری می‌جوییم. این یک مساله اعتقادیه نه عملی و رفتاری. این بحث‌های زیادی که بین موافقا و مخالفای وحدت اتفاق می‌افته بخاطر همینه. چون مساله اعتقادی رو میاریم تو عمل و تبدیل می‌کنیم به رفتار زننده.

تبرّی و بیزاری یک امر قلبی و درونیه و خیلی مهمه. از فروع دین ما هست. کسی که تو تبری و تولی مشکل داشته باشه. نمازش هم قبول نمیشه.

حالا در عمل و رفتار با اهل‌سنت و حتی دیگر ادیان باید چطور برخورد کرد؟
امام صادق(علیه السلام) به زیدبن حشام دستورداد: با غیرشیعه معاشرت کنیم، به دیدارشان برویم، از مریض‌هایشان عیادت کنیم و در تشییع جنازه‌هایشان حاضر باشیم…تا بگویند جعفر چه خوب مردمی را تربیت کرده است (وسایل‌الشیعه ج۸ ص۴۳۰)

یعنی اعتقادت رو تو دلت نگه‌دار. بیزاری از اعتقاد اشتباه دیگران هم داشته باش ولی تو عمل بهترین رفتارو داشته باش. چرا؟

ادامه »

تداوم بعثت تا ظهور حجت......

نوشته شده توسطكبري جعفري 14ام فروردین, 1398


حرکت پر برکت بعثت به یارى اهل‌بیت پیامبر تا عصر غیبت تداوم یافت و هم اکنون نیز به یمن علماى اسلام و مراجع تقلید که نواب عام آن حضرت مى‌باشند،همچنان پیش مىرود تا منجى بشریت،موعود ملل، امام زمان(عج) ظهور نماید و دنیا را از عدل و داد لبریز سازد و احکام روح بخش اسلام را از کران تا کران حاکم قرار دهد.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: “اگر از عمر دنیا جز یک روز باقى نماند،خداوند متعال آن روز را به قدرى طولانى خواهد کرد تا مردى از اهل‌بیت من که نامش هم نام من و کنیه‌اش مانند من است، خروج و قیام کند: یَمْلأ ُاللّه بِه الأَرْضَ قِسْطَاً وَ عَدْلاً بَعْدَ ما مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً."(2)

همان گونه که بعثت پیامبر اکرم در بدترین عصر تحقق یافت،ظهور حضرت حجت(عج) نیز در هنگامى است که ظلم و جور و یأس و نومیدى جهان را فراگرفته باشد.


در آن زمان از اسلام جز اسمى و از قرآن جز درسى باقى نمىماند. ابى بصیر از امام صادق علیه السلام نقل مى‌کند که فرمود: “به خدا سوگند گویا مىبینم که بین رکن و مقام، بر کتاب و برنامه جدید از مردم بیعت گرفته و بر ملت عرب سخت مىگیرد. آن گاه فرمود: وَیْلٌ لِطُغاةِ الْعَرَبِ مِنْ شَرٍّ قَدْ اِقْتَرَبَ؛واى بر سرکشان ملت عرب از شرّى که تحقیقاً به زودى آنان را فرا خواهد گرفت."(1)

اللهم عجل فرجه و اجعلنا من انصاره و اعوانه.

1ـ سنن ابى داود،ج 4، ص 107/کنز العمال، ج 14،ص 264.
2ـ بحار الانوار، ج 52،ص 135/ ینابیع المودة،ص 489

معرفی کتاب جان شیفته

نوشته شده توسطكبري جعفري 19ام آذر, 1397

معرفی کتاب جان شیفته از زبان امام خامنه‌ای (روحی فداه)

 

«قيمت کتاب «جان‌شيفته» «رومن رولان» به مراتب از اين بيش‌تر است؛ هم تاريخ است، هم ادبيات است، هم اخلاق است، هم هنر است. اين کتاب همه چيز است. اين کتاب را من سال‌ها پيش خوانده‌ام.»
جناب آقای محمود اعتمادزاده به‌آذین(م.ا. به‌آذین) از خیلی از نویسندگان و مترجمانی که الان هستند، بهتر است. به‌آذین مترجمی بسیار قوی است؛ به نظر من او از قاضی هم چیره‌دست‌تر است.

 

 برای دیافت فایل pdf عکس را کلیک کنید

جان شیفته

 

 جان‌شيفته، وضعيت اجتماعي فرانسه در ابتداي قرن بيستم را به تصوير مي‌کشد. نويسنده در طول داستان علاوه‌بر طرح گوشه‌هايي از انقلاب، چگونگي بيداري زنان فرانسه را شرح مي‌دهد.

ادامه »