« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ »
  • تماس

موضوع: "فرهنگ کتابخوانی"

گذرندگان از مردم

نوشته شده توسطكبري جعفري 17ام دی, 1401

 

وَالْعافِينَ عَنِ النَّاسِ

گذرندگان از مردم، عفوکنندگان از خطاهای مردم.

 

ازاشـتباهات مردم، از خطاهای مردم، از گناهان مردم، از لغزشهای مردم بایـد گذشـت، بایـد صرفنظـر کـرد.

از آن گناهـی نباید صرفنظـر کرد که لغزش نبوده است.

خدا هم از یکچنین گناهی مشکل صرفنظر بکند از آن ِ عمل خالفی نباید صرفنظر کرد که از روی ّ تعمد و عناد انجام گرفته است، اما لغزشها، قصورها که در کار عامۀ مردم فراوان هست قابل گذشتن و عفوکردن است .

برگی از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن/ مقام معظم رهبری

اتحاد روحانی با امام حسین علیه السلام (1)

نوشته شده توسطكبري جعفري 14ام اسفند, 1398

زیارت عاشورا

 

کتاب بخوانیم…..

کتاب زیارت عاشورا اتحاد روحانی با امام حسین (ع)
اثر استاد اصغر طاهرزاده

 

 

مقدمه
1- ضروري‌ترين نياز بشر ارتباط با عالم ملکوت و آزادشدن از هبوطي است که با نزديکي به شجره‌ي ممنوعه در آن قرار گرفت و ارتباط با عالم ملکوت ميسّر نمي‌شود مگر آن‌که به انسان‌هاي ملکوتي که با وجودشان اشاره به آن عالم دارند نظر اندازيم. حضرت سيدالشّهداءu در کربلا چنين راهي را در جلو بشريت گشودند، لذا ما با زيارت آن حضرت به ملاقات آن امام مي‌رويم تا ما نيز نظاره‌گر ملکوت عالم باشيم و از جرگه‌ي مسلماناني که امام را شهيد مي‌کنند به در آييم و به جرگه‌ي گروهي بپيونديم که در امام ذوب شدند و خون‌خواهي او را خون‌خواهي خود دانستند و از خدا خواستند که «أَنْ يَرْزُقَنِي طَلَبَ ثَارِي…» خون‌خواهي حسين را که خون‌خواهي خودم محسوب مي‌شود، رزق من گردان که جان من جداي از جان مولايم حسين علیه السلام نيست.

2- انسان داراي چهره‌هاي مختلفي است که هر زمان با چهره‌اي از خود روبه‌رو مي‌شود و به تماشاي آن مي‌نشيند. انسان در کربلا با عالي‌ترين وجه انساني روبه‌رو مي‌گردد و در طلب آن اشک تمنّا سر مي‌دهد و در زيارت عاشورا سعي دارد همه‌ي حجاب‌هاي بين خود و آن چهره‌ي نهايي انساني را کنار بزند تا در يگانگي با امام ندا سر دهد «اَلْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى عَظِيمِ رَزِيَّتِي» حمد خدا را به جهت مصيبت بزرگ من، آري مصيبت بر امام حسين علیه السلام را مصيبت خود احساس مي‌کند و شرط يگانگي با امام را به انتها مي‌رساند.

3- زيارت عاشورا اشاره به راهي است که بايد طي شود و معراجي است که بايد به آن دست يافت. انسان از طريق آن زيارت متوجه مي‌شود طلب در او زنده است و غرايز مانع راه‌اند، ولي به مدد زيارت حضرت سيدالشّهداء(ع) امکان طي مسير هست. با نظر به آن حضرت از خداوند تقاضا مي‌کند که؛ «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي عِنْدَكَ وَجِيها بِالْحُسَيْنِ علیه السلام» خداوندا! مرا به حقيقت حسين(ع) پسنديده‌ي درگاهت قرار بده، تا بتوانم جهت جان خود را به خدا اندازم و در مسير حقيقت‌يابي، طريقت حسين(ع)را پيشه‌ي خود کنم تا همچنان که کربلا را عشق به خدا آفريد من نيز از آن عشق بي‌بهره نباشم و از هبوط به‌درآيم و به معيت با حسين(ع) و اصحاب او نايل گردم و بتوانم از خدا تقاضا کنم؛ «أَسْأَلُهُ أَنْ يُبَلِّغَنِي الْمَقَامَ الْمَحْمُودَ لَكُمْ» مرا نيز به مقام محمود نايل گرداند.

4- در متن کتاب ملاحظه خواهيد کرد کلمه‌کلمه‌ي زيارت عاشورا با دقت و ظرافت تمام انتخاب شده و در تکرار مضامين تعمّدي دقت‌برانگيز مدّ نظر بوده و نام‌هايي که عنوان شده همه از سر دقت انتخاب شده تا ما بتوانيم زندگي امروز خود را با زيارت عاشورا تغذيه کنيم.


ادامه دارد…..

 

زنان و انقلاب اسلامی

نوشته شده توسطكبري جعفري 4ام بهمن, 1397

با توجه به نقش زنان در انقلاب، مرکز اسناد انقلاب اسلامی تاکنون هفت عنوان کتاب با موضوع نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی منتشر کرده است.

کتاب‌هایی که در حوزه زنان توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است با عناوین «تاریخ شفاهی مبارزات سیاسی زنان مسلمان»، «نقش زنان در نهضت امام خمینی»، «خورشیدواره (خاطرات طاهره سجادی)»، «حقوق سیاسی اجتماعی زنان قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران»، «ام‌الاسرا خاطرات خانم بهجت افراز»، «خاطرات مریم بهروزی» و «نقش زنان در دفاع مقدس» در بازار نشر وجود دارد.

 زنان

 

تاریخ شفاهی مبارزات سیاسی زنان مسلمان

اهمیت نقش سیاسی ـ مبارزاتی زنان ایرانی در پیروزی انقلاب اسلامی از سویی و کمرنگ بودن این نقش در نوشته‌ها و آثار منتشر شده در بعد از انقلاب و ضرورت جبران این کاستی موجب شد تا تدوین یک اثر پژوهشی در راستای شناساندن فعالیت‌ها و مشارکت سیاسی زنان در طی سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی، آغاز گردد.

به همین منظور بخش تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، یک طرح پژوهشی با عنوان «تاریخ شفاهی مبارزات سیاسی زنان از سال 40 تا 57» را برای تدوین انتخاب کرد.

شیوه کار بر مبنای تحقیق میدانی، کتابخانه‌ای و اسنادی قرار داده شد. این طرح مشتمل بر پنج فصل شد که دو فصل اول، مدخل و بستر تاریخی پژوهش حاضر را تشکیل می‌دهد و سه فصل دیگر که در واقع متن اصلی را تشکیل می‌دهد با استناد به مصاحبه‌ها و خاطرات خانم‌ها، نگاهی دارد به چگونگی و نحوه ورود این زنان به جریانات سیاسی کشور و چگونگی فعالیت‌ها و مشارکت آنان و مشکلات موجود در این زمینه، از جمله بازداشت و زندانی شدن آنها.

این اثر در 1500 نسخه و با قیمت 2200 تومان توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است.

 

ادامه »

معرفی کتاب جان شیفته

نوشته شده توسطكبري جعفري 19ام آذر, 1397

معرفی کتاب جان شیفته از زبان امام خامنه‌ای (روحی فداه)

 

«قيمت کتاب «جان‌شيفته» «رومن رولان» به مراتب از اين بيش‌تر است؛ هم تاريخ است، هم ادبيات است، هم اخلاق است، هم هنر است. اين کتاب همه چيز است. اين کتاب را من سال‌ها پيش خوانده‌ام.»
جناب آقای محمود اعتمادزاده به‌آذین(م.ا. به‌آذین) از خیلی از نویسندگان و مترجمانی که الان هستند، بهتر است. به‌آذین مترجمی بسیار قوی است؛ به نظر من او از قاضی هم چیره‌دست‌تر است.

 

 برای دیافت فایل pdf عکس را کلیک کنید

جان شیفته

 

 جان‌شيفته، وضعيت اجتماعي فرانسه در ابتداي قرن بيستم را به تصوير مي‌کشد. نويسنده در طول داستان علاوه‌بر طرح گوشه‌هايي از انقلاب، چگونگي بيداري زنان فرانسه را شرح مي‌دهد.

ادامه »

کلیپ تصویری فاطمیه: مهربان زهرا سلام الله علیها (+ متن)

نوشته شده توسطكبري جعفري 13ام بهمن, 1396

 

تو نور عالمی ای جان جان جان، زهرا

یگانه زهره ی زهرای آسمان، زهرا

تو نور عالمی و كلبه ی گلین علی 

گرفته عطر حضور تو را بمان زهرا

خدا به خوبترین نامها عزیزت كرد

زكیه طاهره مرضیه مهربان زهرا

همیشه وقت دعا دست های پر مهرت

پلی میان زمین بودو آسمان زهرا

به خون تپید همه عالم از غمت بانو

گریستند تمام فرشتگان زهرا

چه زود رفتی و دیگر کسی نیافت تو را

تو ای غریب ترین غربت جهان زهرا

 

 

نماهنگ تصویری “مهربان زهرا سلام الله علیها” با صدای غلامعلی
زمان: 222 ثانیه (03:42)