« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ »
  • تماس

موضوع: "رهبری"

راهی ری

نوشته شده توسطكبري جعفري 16ام اردیبهشت, 1402

 عبدالعظیم حسنی

 

حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی:

حضرت هادی به یکی از اهالی ری که از زیارت امام حسین می‌آمد فرمودند: اگر می‌رفتی عبدالعظیم را زیارت می‌کردی ثوابی که از زیارت امام حسین علیه‌السّلام به تو داده‌اند همین را به تو می‌دادند. ما در جوار جناب عبدالعظیم زندگی می‌کنیم، شوق کربلا هم داریم، اما کم تر توفیق پیدا می‌کنیم به زیارت این بزرگوار برویم.

جناب عبدالعظیم مرد بسیار بزرگی است. مردم مقامات علمی این بزرگوار را نمی دانند. ایشان هم یک شخصیت علمی بود، هم یک شخصیت جهادی بوده و هم ابتکاراتی داشته است.

کسی خدمت امام هادی علیه‌السّلام رسید. حضرت به او فرمودند: تو در کجا هستی؟گفت: در ری.
فرمودند: هر مشکلی در امر دین داشته باشی، می توانی از عبدالعظیم‌بن‌عبداللَّه الحسنی بپرسی.

یعنی امام هادی علیه السّلام، عبدالعظیم الحسنی را به عنوان یک مرجع علم دین به شیعیان خودشان معرفی کردند. بعد در همین روایت هست که حضرت فرمودند: سلام مرا به او برسان. این هم جنبه‌ی معنوی.

تجلیل از جناب عبدالعظیم، تجلیل از علم و جهاد و زهد و تقواست. ایشان صائم النّهار و قائم الّلیل بوده است .

(پیام به کنگره بزرگداشت حضرت عبد العظیم ۱۳۸۲/۰۲/۱۲)

 

پنج گنج

نوشته شده توسطكبري جعفري 9ام اردیبهشت, 1402

نهج البلاغه

امیرالمؤمنین علی علیه السلام:

أُوصِيكُمْ بِخَمْسٍ لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَيْهَا آبَاطَ الْإِبِلِ لَكَانَتْ لِذَلِكَ أَهْلًا لَا يَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلَّا رَبَّهُ وَ لَا يَخَافَنَّ إِلَّا ذَنْبَهُ وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا يَعْلَمُ أَنْ يَقُولَ لَا أَعْلَمُ وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ يَعْلَمِ الشَّيْ‌ءَ أَنْ يَتَعَلَّمَهُ وَ عَلَيْكُمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ وَ لَا خَيْرَ فِي جَسَدٍ لَا رَأْسَ مَعَهُ وَ لَا فِي إِيمَانٍ لَا صَبْرَ مَعَهُ .

شما را به پنج چيز سفارش مى كنم كه اگر براى آنها شتران را پر شتاب برانيد و رنج سفر را تحمّل كنيد سزاوار است:

كسى از شما جز به پروردگار خود اميدوار نباشد، و جز از گناه خود نترسد، و اگر از يكى سؤال كردند و نمى داند، شرم نكند و بگويد نمى دانم، و كسى در آموختن آنچه نمى داند شرم نكند، و بر شما باد به شكيبايى، كه شكيبايى، ايمان را چون سر است بر بدن و ايمان بدون شكيبايى چونان بدن بى سر، ارزشى ندارد.

نهج‌البلاغه‌ حکمت82

ماهتاب شب های غریبی حسین(علیه السلام)

نوشته شده توسطكبري جعفري 6ام اسفند, 1401

پیام تبریک مقام معظم رهبری بمناسبت روز‌جانباز

روز ولادت قمر بنی‌هاشم حضرت ابی‌الفضل‌العباس سلام‌الله‌علیه را که تا ابد مفتخر به پرچمداری کربلاست به جانبازان عزیز کشور که نامشان مفتخر به تقارن با این روز است، تبریک عرض میکنم.
شما جانبازان، مجاهدان فداکار و شهیدان زنده‌اید. چشم و دل شما با پاداش الهی روشن خواهد شد ان‌شاءالله.

از خداوند متعال برای شما و خانواده‌های صبورتان که خدماتشان در شمار برترین حسنات است، سلامت، عزت، ثبات قدم و عافیت نیکو مسألت میکنم./سیّد علی خامنه‌ای فروردین ۹۹/

 

روز جانباز

میلاد حضرت ابوالفضل العباس(علیه السلام)، ماهتاب شب های غریبی حسین(علیه السلام) و اسوه باشکوه جانبازی مبارک باد. 

 

پاسداری یک افسانه است...

نوشته شده توسطكبري جعفري 5ام اسفند, 1401

 

بیانات‌مقام‌معظم‌رهبری‌بمناسبت‌روز‌پاسدار

روز پاسدار

 

عنوان پاسدار، یادگار روزهای افتخار برای همهٔ دوران تاریخ ما در آینده، و یادگار لحظه‌های حساس این انقلاب است؛ که اگر پاسدار نبود، هیچ چیزی نبود و هیچ چیزی نمی‌ماند.

 

سرگذشت پاسداری در کشور ما، یک واقعیت شبیه به افسانه است.

 

اگر همین حالا قطعه‌های متفرقی از زندگی پاسداران فداکار را در کتابی جمع و به زبانهای دیگر ترجمه کنند، کسانی که در حال و هوای مسائل ایران و هشت سال جنگ تحمیلی و حوادث کردستان و این حجله‌های شهادت و خانواده‌های شهدا نبوده‌اند، چنانچه این کتاب را بخوانند، به احتمال زیاد از هر ده نفر، هشت، نُه نفر خواهند گفت که اینها افسانه و مبالغه است؛
در حالی که افسانه نیست؛ واقعیت است؛ اما این واقعیت آن‌قدر برتر از سطح عادی زندگی مردم مادّی است که برای بشرِ امروز به‌آسانی قابل باور نیست. این، سرگذشت پاسداری و سرگذشت پاسداران انقلاب و سرگذشت سپاه است.

 

میلاد باسعادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام ) و روز پاسدار مبارک باد

 

 

ضرورت آشنایی با نهج‌البلاغه

نوشته شده توسطكبري جعفري 2ام اسفند, 1401

 

ضرورت آشنایی با نهج‌البلاغه

نخستین پرسشی که درباره ضرورت مطالعه و انس با نهج‌البلاغه مطرح می‌شود، این است که اساساً نهج‌البلاغه چه کاربردی در زندگی امروز بشر داشته و چه مشکلی را از سر راه انسان معاصر بر می‌داردچرا باید نهج‌البلاغه بخوانیم و با آن مأنوس شویم شاید بهترین پاسخ به این سؤال، جامعیت نهج‌البلاغه در پرداختن به نیازهای مختلف بشر است.

نهج‌البلاغه مانند قرآن، یک کتاب سبک زندگی است و جامعه ما همان‌گونه که به آموزه‌های قرآن نیاز دارد، به معارف نهج‌البلاغه نیز محتاج است.

 

مقام معظم رهبری در یکی از بیانات خود می‌فرماید: «نهج‌البلاغه در همه بخش‌هایی که برای یک انسان کامل و برای یک جامعه انقلابی کامل لازم و ضروری است، بهترین و وافی‌ترین مطالب را ارائه می‌دهد.»

 

علامه حضرت آیت‌الله حسن‌زاده آملی نیزدربیان جذابيت نهج‌البلاغه فرمايشی دارند و نهج‌البلاغه را کتابی معرفی می‌کند که اگر نسیم دل‌انگیز آن به قبری بوزد، صاحب قبر را با عطر جان‌فزای خود زنده می‌کند.

بی‌تردید چنین سخنانی بیش از هر چیز، حاکی از عمق تأثیر نهج‌البلاغه در زندگی کسانی است که خود را از انوار قدسی آن بهره‌مند ساخته و ندای انسانیت را از ژرفای بیکران آن شنیده‌اند.

‼️ بی‌اطلاعی ما شیعیان از این دریای معرفت و این کارخانه انسان‌ساز، از این روست که به خود جرأت نداده‌ایم با نهج‌البلاغه مأنوس شده و به صورت مستقیم از سفره پر نعمتش توشه برداریم. این در حالی است که دنیای امروز شاید بیش از هر زمان دیگری به این سخنان احتیاج داشته باشد و بتواند مشکلات خرد و کلانش را با این اکسیر جان‌فزا مداوا کند. ⛱

 بنابراین ضروری است تا به قدر وسعمان از این ثروت عظیم، توشه برداریم، بياييم از کل زمانی که خداوند در اختیار هر کدام از ما قرارداده،"ده دقیقه “را به مطالعه نهج البلاغه اختصاص بدهیم.

بیانات مقام معظم رهبری ۱۳/۰۲/۱۳۵۹.

آیت الله حسن‌زاده آملی؛ انسان کامل از دیدگاه نهج‌البلاغه؛ ص ۵.