« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ »
  • تماس

موضوع: "چهل جلسه توجیهی"

پیشگیری بهتر از درمان است

نوشته شده توسطكبري جعفري 20ام تیر, 1401


*زندگی به سبک نهج البلاغه*

 *درس ششم* 

 پیشگیری بهتر از درمان است
قدرت بازدارندگی بهترین دفاع، حمله است
و …
تا بحال این تعابیر را شنیده اید؟

چه در حوزه بهداشت و سلامت، چه در عرصه تولید سلاح و تجهیز قوای نظامی و چه در عرصه جنگ رسانه ای و سایبرنتیک، همواره دست پیش برای کسی است که از قبل خود را آماده و قوی کرده و همیشه در حال آماده باش و هشیاری است.

یکی از تفاوتهای عاقل با نادان ( یا بقول *نهج البلاغه*، احمق) این است که عاقل، همواره هوشیار و آگاه زندگی می کند؛ چون می داند هر لحظه و هرجا اِبلیس و جنودش با همکاری نفس اَمّاره مترصّد فرصت هستند تا از غفلت انسان استفاده کنند و ضربه خود را بزنند.

مولای ما در نامه ۶۲ می نویسند:” *مَن نامَ لَم یُنَم عنه* ” یعنی هرآنکس که به خواب رود ، دشمنِ او نخواهدخوابید! (غافل نمیشود )
اما احمق ( که در *نهج البلاغه*، به او منافق هم‌گفته شده) مثل کبک یا کَفتاری است که در زمستان سرش را زیر برف می کند تا خیال کند دشمنی تهدیدش نمی کند.
منافقان احمق که غالبا خودشان را حلقه عُقلا می دانند،همواره عاقلان حقیقی ومومنان هشیاررا متهم به *توهّم توطئه* میکنند. و با بَزک کردن چهره دشمن، سعی می کنند اکثریت را با خود همراه کنند تا وجدان خود را از این طریق، فریب بدهند.

حضرت در خطبه ۶ درباره طلحه و زبیر و فتنه جمل فرمودند:
*” بخدا سوگند! از آگاهی لازم برخوردارم و هرگز غافلگیر نمی شوم که دشمنان ناگهان *مرا محاصره کنند و با نیرنگ دستگیرم نمایم* .”
در زندگی شخصی خانوادگی و اجتماعی مراقب نفوذ افکار، تمایلات ، جریانات و افراد دشمن باشیم.

ادامه دارد….

حمیدرضا ارفع

چگونه چشم بصیرتمان باز می شود؟

نوشته شده توسطكبري جعفري 11ام تیر, 1401

 زندگی به سبک نهج البلاغه

 درس چهارم: چگونه چشم بصیرتمان باز می شود؟

حتما شما هم بارها و بارها درباره چشم باطن و افرادی که می توانند باطن و سریرت افراد و اعمال را شهود کنند، چیزهایی شنیده اید.
فارغ از زشتی نیت و شخصیت کسانی که با نیت های پَست و نازل دنبال دستیابی به چنین قدرتی هستند تا برای خود وجهه و مرید و… کسب کنند. (کسانی که شاید در گام نخست هم غرض سویی نداشته اند ولی در ادامه با درک ظرفیت های محیرالعقول اطلاع از ماوراء و از سوی دیگر سادگی و جهل دیگران به مداخله در زندگی دیگران، کسب درآمد و… اقدام می کنند)

اصل روشن ضمیری و عبور از ظاهر ( ناسوت و مُلکِ عالَم) و دیدن باطن و ملکوت اشیاء نه تنها مُحال نیست بلّکه آنقدر مهم و لازم است که حضرت سجاد علیه السلام به خداوند ستارالعیوب و علامُ الغیوب عرضه می دارند :” *اللهم اَرِنی الاشیاءَ کما هِیَ"* خداوندا! همه چیز را آنگونه که اصل و حقیقت آن است به من نشان بده! ( صحیفه سجادیه)

همچنین قرآن کریم راز استقامت حضرت ابراهیم علی نبینا و آله و علیه السلام در ۳۰ آزمون سخت و بزرگ توحید ( از رفتن در آتش تا سربریدن فرزند) را اینگونه افشا می نماید که ” *و کذلک نُری ابراهیمَ ملکوت السماوات و الارض و لیکون من الموقنین* ” و اینگونه ملکوت آسمانها و زمین را به ابراهیم نشان دادیم و برای آنکه او از اهل یقین بشود. (انعام/ ۷۵)

اکنون سوال اصلی اینجاست: برای بازشدن چشم بصیرت و رویت ماوراء ، نهج البلاغه چه راهی را پیشنهاد می کند؟

پاسخ: صفای باطن

در خطبه ۴ حضرت خطاب به مردم بصره پس از جنگ جمل میفرمایند:” *من همواره منتظر حیله گری شما بودم و نشانه های فریب خوردگی را در شما می نگریستم. تظاهر به دین داری شما، پرده ای میان ما و شما کشید ولی صدق نیت و صفای باطن، درون شما را به من نشان می داد.*

پس مومن به امیرالمومنین بجای آنکه بدنبال افراد مدعی و علوم غریبه و راههای مشکوک و پرخطر برود، کافی است به اصلاح نفس و نیت بپردازد تا خداوند باطن افراد و افکار و اشیاء را هرجا نیاز باشد به او بنمایاند.

حمیدرضا مهدوی ارفع/نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی

 

روزشمار غدیر /استیکر

نوشته شده توسطكبري جعفري 5ام تیر, 1401

روزشمار غدیر

 

دهه‌ی طلوع انقلاب

نوشته شده توسطكبري جعفري 22ام بهمن, 1400

 

وَالْفَجْرِ ۞وَلَيَالٍ عَشْرٍ

دهه‌ی فجر، دهه‌ی فجر و طلوع انقلاب

دهه فجر

دشمنان سعی میکنند انقلاب را از یاد مردم ببرند؛ اما دهه فجر، انقلاب را به یاد مردم میآورد.
سعی میکنند امام را از یاد مردم ببرند؛ اما دهه فجر، تجسّم اراده و عظمت امام بزرگوار ماست.
‌‌‌‌‌﴿بیانات مقام معظم رهبری ﴾

 

سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، بر ملت غیور و همیشه در صحنه ایران اسلامی تبریک و شادباش باد

 

دل خسته از رمضان!!

نوشته شده توسطكبري جعفري 16ام بهمن, 1400

 

از آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی سوال کردند :

آقا! چطور می شود یک عده در ماه مبارک رمضان از این ماه خسته می شوند و منتظرند زود تمام شود، اما یک عده به آن عشق می‌ ورزند؟

فرمودند: برای اینکه آنها در ماه رَجَب المُرَجَّب از گناه پاک نشده‌اند!!

 

اَسْتَغْفِرُ اللّه ذَالْجَلالِ وَ الْاِکْرامِ مِنْ جَمیعِ الذُّنُوبِ و الْآثام