« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ »
  • تماس
« پاورپوینتشطرنج باز حرفه ای »

فِداها ابوها

نوشته شده توسطكبري جعفري 16ام آذر, 1398

حضرت معصومه

⚫️ شاخصه ‌های وجودی حضرت معصومه‌ سلام الله علیها

 حضرت معصومه‌ علیها‌السلام از مقام و جایگاه بالایی از جمله در عرصه علمی بهره‌مند بودند، در عصر امام کاظم‌ علیه‌السلام جمعى از شیعیان وارد مدینه شدند تا خدمت آن حضرت رسیده و سؤالاتشان را از او بپرسند. آن‌ها وقتی متوجه شدند که حضرت در سفر است، به ناچار سؤالات را تحویل خانواده حضرت دادند تا در فرصتى دیگر پاسخ آن را بگیرند.

آن‌ها به هنگام بازگشت به وطن، براى خداحافظى به خانه حضرت رفتند، در این زمان حضرت فاطمه معصومه‌ علیها‌السلام سؤالات را به همراه جواب‌هایش به آن‌ها داد و آن‌ها شادمان به سمت وطن حرکت کردند. اتفاقاً در مسیر بازگشت امام کاظم‌ علیه‌السلام را ملاقات کرده، و داستان را براى آن حضرت بازگو نمودند.

امام نوشته را گرفتند و پس از مطالعه وقتی دیدند که پاسخ هاى حضرت معصومه‌ علیها‌السلام همگى صحیح است، سه بار فرمود: «فِداها ابوها»؛ پدرش به فدایش باد.

مقام والای آن حضرت در عالم کشف و شهود نه‌تنها به‌خاطر فرزندی حضرت موسی‌بن جعفر‌ علیه‌السلام و خواهری امام هشتم‌ علیه‌السلام است، بلکه به‌واسطه مقام معرفتی خود ایشان نیز می‌باشد.

مرحوم محدث قمى مى‌فرماید: یکى از بزرگان قم به‌نام سعد خدمت على‌بن موسى‌الرضا‌ علیه‌السلام رسید، حضرت به ایشان فرمود: «یا سعد عندکم لنا قبرٌ، قلت: جعلت فداک قبر فاطمة بنت موسى؟ قال: نعم من زارها عارفاً بحقّها فله الجنّة…»؛ یعنی ای سعد! قبرى از ما در بلاد شما است. عرض کردم: فدایت شوم قبر فاطمه دختر موسى‌بن جعفر‌علیه‌السلام ؟ حضرت فرمود: آرى، هر کس او را با معرفت زیارت کند بهشت برین جایگاهش خواهد بود. کلمه «عارفاً بحقها» که در روایات متعدد در مورد، فاطمه معصومه‌ علیها‌السلام آمده بدین معنى است که بدانیم پدر و برادر و اجداد حضرت معصومه‌ علیها‌السلام واجب‌الاطاعة هستند و باید به تمام برنامه‌ها و دستورات آن‌ها عامل باشیم که نتیجه آن جنت است.

 روایت دیگری را نویسنده کتاب کامل‌الزیارت به نقل از پدر و برادر بزرگوارش مطابق روایتى از امام جواد‌ علیه‌السلام چنین نقل مىکند: «مَنْ زارَ عَمَّتى بِقُمْ فَلَهُ الْجَنَّةُ»؛ هر کس (مرقد) عمه ام (حضرت فاطمه معصومه‌ علیها‌السلام) را در قم زیارت کند، بهشت از آن اوست».

 رسول اکرم‌ صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم می‌فرمایند که پاره تن من در قم مدفون می‌شود و هر کس به زیارت او بیاید بهشت بر او واجب خواهد شد، عبارت پاره تن من تنها یک بار دیگر در مورد فاطمه زهرا‌ علیها‌السلام بیان شده است.
بنابراین کلمه پاره تن از سوی پیامبر گرامی اسلام فقط در ارتباط با حضرت زهرا‌ علیها‌السلام و حضرت معصومه‌ علیها‌السلام از لسان مبارک پیامبر‌ صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم خارج شده است و قطعاً کسی که پاره تن پیامبر‌ صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم را در این سرزمین زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود…

حضرت آیه الله مکارم شیرازی/افق حوزه

 


فرم در حال بارگذاری ...