« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ »
  • تماس
« حس زیبا دوستیگل نرگس بیار مزد بگیر »

چرا غدیر؟!

نوشته شده توسطكبري جعفري 4ام مرداد, 1399

چرا غدیر؟

 ادامه ی جهات اهمیت خطبه و واقعه غدیر:

خطاب خداوند است كه: «اى پيامبر ابلاغ كن آنچه از طرف خداوند بر تو نازل شده كه اگر ابلاغ نكنى رسالت خود را نرسانده‏ اى»، كه در هيچ يك از فرامين الهى چنين مطلبى گفته نشد.

بيم پيامبر صلى الله عليه و آله، و دستور قاطع الهى بر لزوم اجراى حكم ولايت و امامت براى آينده‏ى مسلمين، از خصوصيات ابلاغ اين حكم الهى است كه در هيچ حكمى چنين نگرانى از پيامبر صلى الله عليه و آله ديده نشده بود.

ضمانت الهى بر حفظ پيامبر صلى الله عليه و آله از شر دشمنان در خصوص اين ابلاغ و رسالت كه در هيچ يك از احكام الهى چنين ضمانتى نبود.

 

 اقرار گرفتن ‏هاى حضرت از مردم در غدير:

شرايطى كه براى بيان اين يك دستور الهى بر پا شد و آن اجتماع بزرگ و شيوه ‏ى خاص بيان و منبر كه فقط در اين ماجرا بوده است. به خصوص وداع پيامبر صلى اللّه عليه و آله با مردم در حالى كه اسلام از نظر دشمنان خارجى نفوذ ناپذير شده بود.

مسئله ‏ى امامت فقط به صورت يك خبر و پيام و خطابه ابلاغ نشد، بلكه به عنوان حكم و فرمان الهى و بيعت عموم مسلمانان و تعهد آنان اجرا شد. مفاهيم بلند و حساسى كه در مقام تبيين ولايت در متن خطبه آمده است

مراسم خاصى كه قبل و بعد از خطبه واقع شد، كه بيعت و عمامه‏ ى «سحاب» و تهنيت از نمونه‏ هاى آن است و دلالت بر اهميت ويژه ‏ى اين ماجرا مى‏ نمايد.

در سلسله مطالب چرا غدیر به جهات اهميت «خطبه‏ ى غدير» خواهیم پرداخت.

ادامه دارد…

 

 


فرم در حال بارگذاری ...