« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ »
  • تماس

هدیه خوب....

نوشته شده توسطكبري جعفري 20ام آذر, 1398

 

تهیه وتوزیع کتاب شریف نهج البلاغه از محصولات نهضت به طلاب و مبینین علاقمند

در طرح تبیین نهج البلاغه همزمان با هفته کتاب

 

کتاب

‌مهدی شناسی

نوشته شده توسطكبري جعفري 20ام آذر, 1398

مهدی شناسی

يكي از راه‌هاي شناخت حضرت ولي عصر (عجل الله فرجه) شناخت از طريق اسماء الحسني است. زيرا وجود مقدس امام زمان(عج) را جلوه كامل اسامي حضرت حق مي‌دانيم.

« َ يَا مَنْهَلَ‏ كُلِ‏ غَرِيب‏ »:
« مَنْهَلَ‏ » به دو معناست : شريعه و اولين قسمت ورود به آب ، و معناي ديگرش «عطش» است، خداي سبحان محل رجوع هر غريبي است، هر فرد غريب اولين مراجعه‌اي كه دارد به خدا است، يا هر غريبي تشنه خدا است.
« إِنَّا إِلَيْهِ‏ راجِعُون‏»: هر كس باور داشته باشد وطن حقيقي‌اش آن عالم است، در اين دنيا احساس غربت مي‌كند.

يا صاحب الزمان ! كسي كه در اين عالم خود را غريب يافت، در ميان مخلوقات و ممكنات به اولين كسي كه مي‌رسد، وجود مقدس شماست.

از سوي ديگر، آنها كه اين دنيا را به عنوان وطن و محل اقامت در نظر نگرفتند، هرچه به امام زمانشان برسند بيشتر تشنه او ميشوند، و نسبت به مولايشان عطشي بي‌پايان دارند.

كسي كه تشنه باشد هر غذا و نوشيدنی كه در اختيارش قرار بگيرد، راضي نمي‌شود و تنها آب را طلب مي‌كند.

مولا جان ! شما جلوه نام « منهل كل غريب » هستي.
ياريمان كنيد اين عالم را محل اقامت خود نگيريم، در اين دنيا غريب باشيم تا همه وجودمان لبريز از احساس عطش نسبت به شما باشد، و هر چه به شما نزديك‌تر مي‌شويم ، احساس نيازمان بيشتر شود.

ادامه »

پاورپوینت

نوشته شده توسطكبري جعفري 18ام آذر, 1398

 

 

پاورپوینت حضرت معصومه سلام الله علیها از دیدگاه علما وبزرگان

 بر روی عکس کلیک کنید

 

فِداها ابوها

نوشته شده توسطكبري جعفري 16ام آذر, 1398

حضرت معصومه

⚫️ شاخصه ‌های وجودی حضرت معصومه‌ سلام الله علیها

 حضرت معصومه‌ علیها‌السلام از مقام و جایگاه بالایی از جمله در عرصه علمی بهره‌مند بودند، در عصر امام کاظم‌ علیه‌السلام جمعى از شیعیان وارد مدینه شدند تا خدمت آن حضرت رسیده و سؤالاتشان را از او بپرسند. آن‌ها وقتی متوجه شدند که حضرت در سفر است، به ناچار سؤالات را تحویل خانواده حضرت دادند تا در فرصتى دیگر پاسخ آن را بگیرند.

آن‌ها به هنگام بازگشت به وطن، براى خداحافظى به خانه حضرت رفتند، در این زمان حضرت فاطمه معصومه‌ علیها‌السلام سؤالات را به همراه جواب‌هایش به آن‌ها داد و آن‌ها شادمان به سمت وطن حرکت کردند. اتفاقاً در مسیر بازگشت امام کاظم‌ علیه‌السلام را ملاقات کرده، و داستان را براى آن حضرت بازگو نمودند.

امام نوشته را گرفتند و پس از مطالعه وقتی دیدند که پاسخ هاى حضرت معصومه‌ علیها‌السلام همگى صحیح است، سه بار فرمود: «فِداها ابوها»؛ پدرش به فدایش باد.

مقام والای آن حضرت در عالم کشف و شهود نه‌تنها به‌خاطر فرزندی حضرت موسی‌بن جعفر‌ علیه‌السلام و خواهری امام هشتم‌ علیه‌السلام است، بلکه به‌واسطه مقام معرفتی خود ایشان نیز می‌باشد.

مرحوم محدث قمى مى‌فرماید: یکى از بزرگان قم به‌نام سعد خدمت على‌بن موسى‌الرضا‌ علیه‌السلام رسید، حضرت به ایشان فرمود: «یا سعد عندکم لنا قبرٌ، قلت: جعلت فداک قبر فاطمة بنت موسى؟ قال: نعم من زارها عارفاً بحقّها فله الجنّة…»؛ یعنی ای سعد! قبرى از ما در بلاد شما است. عرض کردم: فدایت شوم قبر فاطمه دختر موسى‌بن جعفر‌علیه‌السلام ؟ حضرت فرمود: آرى، هر کس او را با معرفت زیارت کند بهشت برین جایگاهش خواهد بود. کلمه «عارفاً بحقها» که در روایات متعدد در مورد، فاطمه معصومه‌ علیها‌السلام آمده بدین معنى است که بدانیم پدر و برادر و اجداد حضرت معصومه‌ علیها‌السلام واجب‌الاطاعة هستند و باید به تمام برنامه‌ها و دستورات آن‌ها عامل باشیم که نتیجه آن جنت است.

 روایت دیگری را نویسنده کتاب کامل‌الزیارت به نقل از پدر و برادر بزرگوارش مطابق روایتى از امام جواد‌ علیه‌السلام چنین نقل مىکند: «مَنْ زارَ عَمَّتى بِقُمْ فَلَهُ الْجَنَّةُ»؛ هر کس (مرقد) عمه ام (حضرت فاطمه معصومه‌ علیها‌السلام) را در قم زیارت کند، بهشت از آن اوست».

 رسول اکرم‌ صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم می‌فرمایند که پاره تن من در قم مدفون می‌شود و هر کس به زیارت او بیاید بهشت بر او واجب خواهد شد، عبارت پاره تن من تنها یک بار دیگر در مورد فاطمه زهرا‌ علیها‌السلام بیان شده است.
بنابراین کلمه پاره تن از سوی پیامبر گرامی اسلام فقط در ارتباط با حضرت زهرا‌ علیها‌السلام و حضرت معصومه‌ علیها‌السلام از لسان مبارک پیامبر‌ صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم خارج شده است و قطعاً کسی که پاره تن پیامبر‌ صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم را در این سرزمین زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود…

حضرت آیه الله مکارم شیرازی/افق حوزه

 

شطرنج باز حرفه ای

نوشته شده توسطكبري جعفري 9ام آذر, 1398
 

 

….امام علی علیه السلام در برابر این توطئهء پیچیده و تودرتو ، چه کردند؟

 انسانهای حکیم و مومن برای خود اصولی ثابت و ارزشهایی غیرقابل تغییر دارند که همانند فرمولهایی در همه مسائل و حوادث پاسخ مناسب را مهیا می کند. برخی از اصول امیرالمومنین سلام الله علیه از زبان خودشان عبارتند از:

 اصل اول: اولویت حفظ وحدت بر همه امور: الا مَن دَعا الی هذَا الشِّعارِ (التفرِقهّ) فاقتُلوهُ و لَوکانَ تَحتَ عِمامَتی هذِه : هشیار باشید! هرکس شما را به شعار تفرقه دعوت کرد حتی به بهانه محبت من، بکشیدش حتی اگر زیر این عمامهء من باشد! (خطبه ۳/ بند۱ و خطبه ۱۲۷/ بند۲)

 اصل دوم: حفظ حداقل مصلحت ها بهتر است از از دست دادن کل آن : ” اخذُ القَلیلِ خیرُ مِن تَرکِ الکَثیر: (حکمت ۲۸۹ )

اصل سوم: اولویت شناسی :” لاقُربهَّ فی النَّوافِلِ اِذا اَضَرَّت بِالفَرائِضِ: هنگامی که انجام مستحبات به واجبات ضرر برساند، در آن مستحبات هیچ تقربی به خداوند نیست. ( حکمت ۳۹ )

اصل چهارم: غلبه عقلانیت و مصلحت بر احساسات : فَرَایتُ انَّ الصَّبرَ علی هاتا اَحجی فَصَبَرتُ و فی العَین قذی و فی الحَلقِ شَجی: پس اندیشیدم که صبر بر غصب خلافت عقلانی تر از قیام برای گرفتن حقم است پس صبر کردم در حالی خار در چشم و استخوان در گلو بود.( خطبه ۳)

 اصل پنجم: رعایت تقوی؛ خط قرمز در همه تصمیمات و اقدامات حکومت اسلامی است؛ یعنی بر خلاف سران طاغوت که برای رسیدن به اهداف پست خود از هر راه و روش و وسیله نامشروعی بهره می برند، در منطق مولا هدف وسیله را توجیه نمی کند. ( خطبه۲۰۰ و خطبه ۱۲۶ و خطبه ۲۰۶ )

♦️ براساس اصول فوق الذکر حضرت تمام دو راهی های طراحی شده توسط جبهه نفاق را _که همگی انتخاب بین بد و بدتر بود نه خوب و بد_ با روش زیر عبور کردند:

ادامه »