« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ »
  • تماس
« این شهر شلوغ است...عاشقانه مهدوی »

دنیای شیرین و تلخ

نوشته شده توسطكبري جعفري 27ام مرداد, 1399

 یک آیـه یـک نکتـــــه 

✨دنیای شیرین و تلخ✨

 صدف جانوری است که معمولا در عمق دریا‌ها زیست می‌کند یک تور بسیار ظریف و نازکی اطراف دهانش قرار دارد و خوراکی‌هایی که می‌پسندد اجازه می‌دهد از آن تور عبور بکنند و وارد دهانش شوند در حقیقت یک صافی محسوب می‌شود  ولی گاهی وقت‌ها یک شن ریزه‌ها و سنگ ریزه‌هایی از روزنه‌های این تور عبور می‌کند و وارد دهان صدف می‌شود، صدف بلافاصله شروع به تشرح می‌کند یک ماده و مایع لزج و چسبانکی از خودش ترشح می‌کند دور تا دور و گرداگرد آن شن ریزه را احاطه می‌کند، وقتی که سفت و سخت شد به آن مروارید می‌گویند،  اگر درشت باشد به آن لولو می‌گویند اما اگر خیلی درشت نباشد ریز باشد مرجان می‌گویند.

 

يک سنگریزه از تور و صافی صدف  گذشته و ترشحات صدف به آن رسيده و تبديل به لولو و مرجان شده است، اين صدف هم در درياهای شيرين است هم در درياهای تلخ و شور يعنی منحصر به درياهای شيرين نيست همه جا هست و سنگريزه و شن ريزه در هر دريايي که باشد چه دريای شور چه شيرين اگر خودش را به دامان صدف برساند می‌تواند لولو و مرجان باشد.

 اين يک نکته‌ای است که قرآن به آن اشاره دارد: «مَرَ‌جَ الْبَحْرَ‌يْنِ يَلْتَقِيَانِ» دو دريای شور و شيرين هستند که با هم تلاقی می‌کنند ولی هيچ کدام به حريم ديگری تجاوز نمی‌کنند، از هر دو اين‌ها لولو و مرجان بيرون می‌آید و مختص دریای شیرین نیست قرآن دنيای ادب است و از ادب‌های قرآن این است که معمولا مستقيم صحبت نمی‌کند.

 

قرآن می‌فرماید دريای شور، درياي شيرين، صدف، لولو و مرجان ولی منظورش اين‌ها نيست منظورش از دريا دنيا است. دنيای من و شما که ممکن است دنيای يکی شيرين باشد و دنيای دیگری شور و تلخ باشد يکی در رفاه و راحتی باشد يکی در سختی و محنت و بلا باشد.

 

ادامه دارد…


فرم در حال بارگذاری ...