« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ »
  • تماس
« لکه‌گیری قوی برای دلخلیفه در زمین یا بهشت »

چرا این همه نمازگزار گناه می کنند؟؟؟

نوشته شده توسطكبري جعفري 31ام فروردین, 1400

نماز

بسم الله الرحمن الرحیم

شبهه 

شبهه میکنند که خدا در قرآن فرموده《إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ ۗ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ》 نماز انسان را از فحشا و منکر باز میدارد پس چرا این همه نمازگزار گناه می کنند و معصیت می کنند 

جوابش چند چیز است:

اولا: مدرسه رفتن انسان را باسواد می‌کند اما اگرانسان از امکانات مدرسه درست استفاده کند و درس بخواند، ما زیاد داشتیم دانش آموزانی را که مدرسه رفتند و به هیچ جا نرسیدند حتی وارد دانشگاه شدند و به جایی نرسید چون دانشگاه و مدرسه بستر و زمینه را آماده می کنند و تو باید تلاش کنی تا استفاده کنی ،نماز اگر با حضور قلب باشد انسان را حتما از فحشا منزجر می‌کند اما صرف حرکت دست و پا که اسمش نماز نیست؛ مثل این که رفتن در کلاس و کتاب باز کردن و نشستن و آخر ساعت بازگشتن اسم آن تحصیل علم نیست.

 نکته دوم: همین مقدار هم اگر نماز نبود خیلی فحشا و منکر گسترش پیدا می کرد چرا؟ چون نمازگزار حتی بدون حضور قلب هم اینکه می‌داند با لباس غصبی نمی‌تواند نماز بخواند، در مکان غصبی نمی‌تواند نماز بخواند، با لباس و بدن نجس نمی تواند نماز بخواند، خیلی از احکام شرعی دیگر، همین مقدارش از گناه دور است غصب نمی‌کند با لباس و تن نجس نماز نمی خواند و خیلی از مراقبت های دیگر.

ثالثا: دوری از فحشا و منکر و نزدیک شدن به مقامات معنوی مراتب دارد همانطور که انسان وقتی روزه میگیرد قرار بوده با روزه به تقوا برسد قرآن کریم فرموده《يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ》 ای مومنین به شما مانند امتهای پیشین روزه واجب شد برای چه؟ برای اینکه با تقوا شوید آیا همه آنهایی که روزه می گیرند به مقام عالی اعلا تقوا می رسند؟ نه ولی هر کس به تناسب شرایطی که از قبل آماده کرده و حواسی که جمع کرده به دست می آورد به همین مناسبت در نقطه مقابلش نماز انسان را از فحشا و منکر دور میکند منتها این دوری از فحشا و منکر مراتب دارد بسته به آنکه چقدر انسان نماز را بشناسد چقدر به آداب نماز مودب باشد و چقدر به اسرار نماز توجه داشته باشد اثر بیشتری در دوری از فحشا و منکر می گذارد، با این توضیح اتفاقا نماز از حداقل تا حداکثر از صفر تا صد در تمام نمازگزاران اثر دوری از فحشا و منکر را دارد.

حجت الاسلام مهدوی ارفع/نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی


فرم در حال بارگذاری ...