« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ »
  • تماس
« به امید ظهورسفره ای آماده برای همه »

از مللک تا ملکوت با نهج البلاغه

نوشته شده توسطكبري جعفري 12ام آبان, 1398

نهج البلاغه خوانی

#از_ملک_تا_ملکوت_با_نهج_البلاغه 

برادر و خواهر گرامی؛
در روزگار سرگردانی و پوچی بشر و در عصر جاهلیت مدرن و در آستانه ی فروپاشی پر ادعا ترین تمدن دستساز قرنهای جدید، یعنی تمدن پوشالی و شیطانی غرب، دست رحمت الهی و نظر عنایت علوی، قلب شما را ظرف شایسته ای برای دریافت اسرار سینه ی سوخته مولی الموحدین، امیرالمومنین (علیه السلام) ، یافته و توفیق ورود به عالم بینظیر نهج البلاغه را نصیبتان فرموده است؛

چه نیکوست بدانید《کتاب شریف نهج البلاغه که به تعبیر امام خمینی رضوان الله علیه: 《 بزرگترین کتاب انسان سازی بعد از قرآن کریم است》

 و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی: 《پشتوانه حل همه مشکلات امروز ماست》
آسان ترین و شیواترین و شیرین ترین سخن و بهترین معجون درمان دردها و حاوی برترین راهنمایی ها به سوی حیات طیبه است.

این کتاب گلچینی بی بدیل از سخن و سیره علوی در دوران حکومت ایشان است که بیشترین شباهت را به به روزگار ما دارد؛ بنابراین می توان آن را کاملترین دفترچه راهنمای راه سعادت مادی و معنوی بشر دانست.

ورود به عالم امیر المومنین (علیه السلام) با ورود به عالم نهج البلاغه ممکن می شود. درک عالم نهج البلاغه پنج مرحله دارد و هر مرحله ، راه و روش خود را میطلبد:

1.مرحله خواندن نهج البلاغه

2.مرحله فهمیدن نهج البلاغه

3.مرحله چشیدن نهج البلاغه

4.مرحله زنده شدن با نهج البلاغه

5.مرحله فنای در نهج البلاغه

در مرحله اول، باید این کتاب مهجور و مظلوم را خواند. تاریخ بیش از هزار ساله ی نهج البلاغه نشان می دهد که هرکس این کتاب را خوانده ، به آن علاقه مند شده است.

در مرحله دوم، امیر المومنین (علیه السلام ) با اشراف پدرانه ی خود قلبی را که به ایشان و سخنان گهربارش روی آورده باشد، به لذت فهم نهج البلاغه مفتخر می فرمایند.


مرحله سوم ،وقتی نهج البلاغه وارد خانه قلب کسی شد، او طعم شیرینش را می چشد و بیشتر شیفته ی حقایقش می شود


مرحله چهارم با چشیدن بخشی از معارف نهج البلاغه، طالب همه ی آن میشود و خوراک فکر و جانش، نهج البلاغه خواهد شد و با داشتن چنین مائده ی لذیذی، به هیچ طعام دیگری میلی نخواهد داشت.

مرحله پنجم کار عاشق نهج البلاغه و دلداه ی امیرالمومنین (علیه السلام) به جایی خواهد رسید که آرمان هایش، آرمان های علی(علیه السلام) می شود، دردهایش دردهای علی (علیه السلام) و شادی و لذتش، لذت و شادی علی (علیه السلام) این یعنی فانی شدن در امیرالمومنین (علیه السلام)…

در مرحله خواندن نهج البلاغه، چنانچه به شش توصیه زیر که آسان ترین روش خواندن نهج البلاغه است، عمل کنید، به یقین این کتاب را در زمان کوتاهی با لذت و شوق خواهید خواند و بسیاری از آن را در همان دور اول به یاری خدا درک خواهید کرد:

 ترجمه نهج البلاغه را بخوانیم، آن هم ترجمه مرحوم دشتی که فهم آن برای عموم آسان تر است و هم مورد تایید صریح رهبر انقلاب( مدظله العالی ) واقع شده است.

با حداقل ده دقیقه در شبانه روز آغاز کنیم.

مطالعه نهج البلاغه را از بخش پایانی شروع کنیم؛ چرا که حکمتها کاربردی تر و آسان تر است. در این روش به ترتیب زیر نهج البلاغه را می خوانیم:

گام اول: خواندن حکمتها ، دو بار از اول به آخر

گام دوم: خواندن نامه ها از آخر به اول

گام سوم: خواندن خطبه ها از آخر به اول

در دور اول مطالعه، به شرح و تفسیر نیازی نداریم. زیرا هدف آشنایی با کلام حضرت است.

در مرحله روخوانی ترجمه نهج البلاغه، حفظ و خلاصه برداری ضرورتی ندارد.

چنانچه در طول مرحله اول جملاتی برای شما مبهم بود یا به سوالاتی برخوردید، صبر پیشه کنید؛ با مطالعه بیشتر در حکمتها و نامه ها و خطبه ها ، به جواب سوالهایتان خواهید رسید.

در دور اول خواهید دید بیش از ٧٠ درصد نهج البلاغه بر خلاف آنچه تا به حال فکر می کردید و در گوشتان خوانده اند، حتی برای نوجوانان و عوام فهمیدنی است.

《لا یمسهه الا المطهرون》؛ با خلوص نیت پای نهج البلاغه بنشینیم خواهیم دید همانطور که خود وعده داده اند، ما را از چشمه سار علم و معرفت خویش سیراب خواهند کرد.


این کتاب شریف قرار است ما را به این افق برساند؛ انسان نهج البلاغه ای ، خانواده نهج البلاغه ای ، محله ی نهج البلاغه ای، شهر و جامعه نهج البلاغه ای و ان شاءالله 《جهان و تمدن نهج البلاغه ای》.

آرزوی درازی نیست؛ همانگونه که سید رضی خود در سال ٤٠٦ هجری قمری فوت کرده و اعتزاز و اهتزاز نهج البلاغه را که در آن سالها تالیف کرده ندیده است ، در مقدمه کتاب می نویسد: 《این کار را شروع کردم [ تالیف نهج البلاغه] در حالی که یقین دارم ( دقت کنید، می فرمایند یقین دارم ، نه آرزو دارم) که روزی همه جا را تحت سیطره ی خود قرار خواهد داد.》ان شاءالله

حجت الاسلام مهدوی ارفع

#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی

http://mahdaviarfae.ir

آثار مهدوی @Asaremahdavi_arfae

‌نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی @nahjolbalagheiha

تبیان مهدوی @mahdavi_tebyan

ختم نهج البلاغه‌در‌۱۱۰روز @nahj_khatm110

خواهران نهج البلاغه ای
lish.ir/1efe
برادران نهج البلاغه ای
lish.ir/1efc

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(2)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
2 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: مدرسه نرجس دولت آباد [عضو] 
5 stars

سلام شبتون بخیر باشه ان شالله خداوند توفیق مطالعه و عمل به این کتاب شریف را بهمون عطاکنند.
از مطالب بسیار زیباتون سپاگزارم

1398/08/13 @ 21:07
پاسخ از:  

سلام علیکم
سپاس از حضورتان
ان شاءالله . التماس دعا

1398/09/19 @ 08:49
نظر از: آشنا [عضو] 
5 stars

زیبابود

1398/11/21 @ 16:28


فرم در حال بارگذاری ...