« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ »
  • تماس
« یادمان باشد....معنای دقیق داشتن ولایت »

لقب «کریمه اهل بیت» مختص حضرت معصومه(س) نیست

نوشته شده توسطكبري جعفري 27ام تیر, 1397

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی : به دلیل جایگاه والای معنوی که حضرت معصومه(س) نزد خداوند دارند، ایشان یکی از کسانی خواهند بود که در قیامت مؤمنان گناهکار را شفاعت می‌کنند.

 Image result for ‫میلاد کریمه اهل بیت حضرت معصومه‬‎

 

آیت‌الله محمد حسین احمدی فقیه یزدی، استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: خداوند در آیه 70 سوره اسراء می فرمایند «به یقین فرزندان آدم را کرامت دادیم، و آنان را در خشکی و دریا [بر مرکب هایی که در اختیارشان گذاشتیم] سوار کردیم، و به آنان از نعمت های پاکیزه روزی بخشیدیم، وآنان را بر بسیاری از آفریده های خود برتری کامل دادیم.»


این کارشناس مذهبی تصریح کرد: این آیه شریفه مقام والای انسان را نشان می دهد، جایگاهی که هیچ موجودی به جز انسان ندارد و نمی تواند به آن دست پیدا کند.

وی افزود: کرامتی که خداوند به همه انسان ها داده است، ظرفیتی برای رشد فکری و روحی است. اگر انسان ها کارهایی را انجام دهند که متناسب با فطرت انسانی باشد، به این کرامت تکامل می بخشند و اگر در مسیر عکس حرکت کنند و تنها پاسخ گوی غرایزشان باشند، به جایگاهی می رسند که به تعبیر قرآن از چهارپایان بدتر می شوند.


احمدی فقیه یزدی اظهار داشت: خداوند در آیه 179 سوره اعراف می فرمایند «در حقيقت بسيارى از جنيان و آدميان را براى دوزخ آفريده‏ ايم [چرا كه] دلهايى دارند كه با آن [حقايق را] دريافت نمى كنند و چشمانى دارند كه با آنها نمى ‏بينند و گوشهايى دارند كه با آنها نمى ‏شنوند. آنان همانند چهارپايان بلكه گمراه‏ ترند [آرى] آنها همان غافل ‏ماندگانند.»


این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: انسان هایی که در مسیر عبودیت حرکت می کنند و روحشان را کامل می کنند، صاحب جایگاه ویژه ای می شوند. حضرت معصومه(س) از جمله انسان هایی هستند که به آن جایگاه رسیدند و به دلیل وضوح این ویژگی حضرت(س)، لقب کریمه اهل بیت کم کم بر سر زبان ها افتاد.


وی افزود: البته لقب کریمه اهل بیت مختص حضرت معصومه(س) نیست، چرا که به حضرت زینب(س) هم این لقب را داده بودند. حضرت زهرا(س) نیز کریمه اهل بیت بودند، اما این ویژگی ایشان در اجتماع بارز نبود. اینکه از چه زمانی این لقب بر سر زبان ها افتاد دقیق مشخص نیست اما آنچه اهمیت دارد؛ بروز این ویژگی مهم در بانوان معصوم و تجلی آن میان مردم است.

 

احمدی فقیه یزدی خاطرنشان کرد: به دلیل جایگاه والای معنوی که حضرت معصومه(س) نزد خداوند دارند، ایشان یکی از کسانی خواهند بود که در قیامت مؤمنان گناهکار را شفاعت می‌کنند.

 

http://baztabnews24.ir

 

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(3)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
3 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو] 
5 stars

میلادبانوی کرامت برشماتهنیت باد.

1395/05/15 @ 10:04
نظر از: مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو] 
5 stars

میلادبانوی کرامت برشماتهنیت باد.

1395/05/15 @ 10:08
نظر از: مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو] 
5 stars

باسلام و خداقوت.
السلام علیک یا امام الرئوف.
از این که به وبلاگ ما یر می زنید بسیار متشکریم. موفق و مؤیّد باشید.
التماس دعا

1395/05/23 @ 21:45


فرم در حال بارگذاری ...