« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ »
  • تماس
« عظمت حضرت موسی علیه السلام*هنر رضایت از زندگی*(6) »

*هنر رضایت از زندگی*(7)

نوشته شده توسطكبري جعفري 7ام بهمن, 1396

لذت انس

 

فصل سوم:  لذت انس

انسان دوست دارد با دیگران باشد و با آنان رابطه برقرار کند این یک نیاز عاطفی است. انسان تنها احساس خلأ می کند که هیچ چیز نمی تواند جای آن را پر کند،بنابراین انس و صمیمیت یکی از عوامل مهم در رضامندی و شادکامی است و شامل قلمروهای زیر است:

 

1. در کنار دوستان بودن

ناکامی در صمیمیت و فقدان دوستان صمیمی از عوامل مهم در نارضایتی و ناخرسندی است. آنچه به یک ارتباط معنا می دهد و آن را لذت بخش می کند، ارتباط روح ها و جان هاست و این ارتباط هنگامی بوجود می آید که روح ها، هم افق و هم فکر باشند. شرط اساسی لذت بخش بودن یک ارتباط، هماهنگی روحی طرفین است، اگر این هماهنگی وجود نداشته باشدمایه رنج و عذاب خواهد بود. آن بخش از آموزه های دین،  که توصیه به دوری از مردم می کند، مربوط به چنین ارتباطی است، از این رو گزینش دوست و انتخاب افراد شایسته برای ارتباط،نقش مهمی در رضامندی انسان از زندگی خواهد داشت .

 

موفقیت در روابط اجتماعی، نیازمند برخورداری از مهارت های ارتباط است. کسی که نتواند با دیگران رابطه ای صحیح برقرار سازد دچار مشکلات زیادی خواهد شد که بر کل زندگی او تاثیر گذار خواهد بود. امروزه یکی از ضرورت های جامعه ما، آموزش مهارت های ارتباط است.

 

بنابر فرمایش امام سجاد علیه السلام.یکی از مهارت های ارتباطی این است که، مسلمانان را به منزله خانواده خود بدانیم، بزرگ آنان را به منزله پدر، کوچک آن ها را به منزله فرزند، همسال آنان را به منزله برادر بدانیم در این صورت دوست نداریم هیچکدام از آنان را مورد ستم قرار دهیم، و آبرویش را بریزیم. این یک اصل “خانواده اجتماعی” است که همه را جزو خانواده بداند، این اصل نقش مؤثری را در کاهش ناراحتی های اجتماعی و افزایش آرامش در روابط اجتماعی دارد.

 

بخشی از مهارت ارتباطی به چگونگی برخورد با تعریف و تمجید، توهین و تحقیر دیگران مربوط می شود، ما باید بدانیم چه واکنشی در برابر این پدیده ها از خود نشان دهیم . بنابر فرمایش امام سجاد علیه السلام اگر انسان تکریم دیگران را به خودشان برگردانند و توهین آن ها را نتیجه کردار خویش بداند، به روابط اجتماعی آسیبی وارد نمی شود و این نقش مهمی در رضایت از زندگی خواهد داشت.

 

2. گلستان خانواده

یکی دیگر از قلمرو های انس و صمیمیت برخورداری از خانواده خوب و شایسته است که خود به دو بخش تقسیم می شود:

یک:همسر خوب

خداوند می فرماید: از نشانه های خداوند این است که از خود ایشان برایتان همسرانی قرار داد تا بدان ها آرامش یابید. آسایش و راحتی فقط به داشتن همسری زیبا و صاحب جاه و مال نیست، بلکه انسان خوش بخت کسی است که همسری شایسته، همراه، یاور و پشتیبان داشته باشد. آن همسر از هر چیزی برای انسان دوست داشتنی تر و لذت بخش تر خواهد بود .

 

دو:  فرزند صالح

فرزند داشتن یکی از نیازهای عاطفی انسان است البته داشتن فرزند زمانی ارزشمندتر و لذت بخش تر خواهد بود که فرزند انسان فرزند صالح باشد . فرزند صالح را با هیچ ثروتی نمی توان معاوضه کرد، دارایی فقط به مال نیست چیزهای بسیار دیگری مثل همسر و فرزند صالح هم هستند، که جزو دارایی های زندگی محسوب می شوند و ما زمانی از وجود آن ها لذت می بریم که قدر آن ها را بدانیم.

 

3. با خدا بودن

ریشه انسان آن جایی است که روح را در آن دمیدند، روح انسان از هرچه باشد به همان چیز تمایل پیدا می کند و فقط این گونه است که آرام می گیرد . خداوند از روح خود در انسان دمیده است لذا تا به او وصل نشود آرام نمی گیرد.

یکی از نیازهای انسان نیاز به خداست و تا در زندگی انسان نباشد زندگی بی معنا و سرد و بی روح خواهد بود. از این رو خدا می فرماید: هر کس از یاد من روی برگرداند زندگی سختی خواهد داشت. خداوند بهترین مونس و همدم است و با ذکز خدا دل ها آرام می گیرد. نماز یکی از جلوه های ذکر خداست که به انسان آرامش واقعی و پایدار می دهد.

 

یاد خدا

ادامه دارد…….


فرم در حال بارگذاری ...