« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ »
  • تماس
« سفره ای آماده برای همهتوقع کرم از خدا غلط است »

وحدت با تبری منافات ندارد

نوشته شده توسطكبري جعفري 22ام آبان, 1398

هفته وحدت

وحدت با تبری منافات ندارد

در مساله وحدت باید حد و مرز‌ها رو بشناسیم تا دچار اشتباه و افراط و تفریط نشیم. از دو جنبه این موضوع رو بررسی می‌کنیم.


۱_اعتقاد(یک امر درونی)
۲_ عمل و رفتار (یک امر بیرونی)

خیلیا این دوتا رو باهم اشتباه می‌گیرن. در اعتقاد ما با اهل‌سنت اختلاف داریم. اختلاف اساسی. و هیچوقت هم کوتاه نمیایم. و از آنچه اونا اعتقاد دارن بیزاری می‌جوییم. این یک مساله اعتقادیه نه عملی و رفتاری. این بحث‌های زیادی که بین موافقا و مخالفای وحدت اتفاق می‌افته بخاطر همینه. چون مساله اعتقادی رو میاریم تو عمل و تبدیل می‌کنیم به رفتار زننده.

تبرّی و بیزاری یک امر قلبی و درونیه و خیلی مهمه. از فروع دین ما هست. کسی که تو تبری و تولی مشکل داشته باشه. نمازش هم قبول نمیشه.

حالا در عمل و رفتار با اهل‌سنت و حتی دیگر ادیان باید چطور برخورد کرد؟
امام صادق(علیه السلام) به زیدبن حشام دستورداد: با غیرشیعه معاشرت کنیم، به دیدارشان برویم، از مریض‌هایشان عیادت کنیم و در تشییع جنازه‌هایشان حاضر باشیم…تا بگویند جعفر چه خوب مردمی را تربیت کرده است (وسایل‌الشیعه ج۸ ص۴۳۰)

یعنی اعتقادت رو تو دلت نگه‌دار. بیزاری از اعتقاد اشتباه دیگران هم داشته باش ولی تو عمل بهترین رفتارو داشته باش. چرا؟

زندگی شیخ‌زکزاکی رو بخونید و این‌که چه‌جوری این‌همه افرادو تو نیجریه شیعه کرد. یکی از کارهایی شیخ زکزاکی می‌کرد این بود. می‌رفت تو روستاهای سنی‌نشین مشکلات مردم رو برطرف می‌کرد. مردم میپرسیدن شما کی هستی. میگفت مگه مهمه کی باشم؟ من مسلمونم شماهم مسلمونی. بعدا مردم می‌فهمیدن ایشون شیخ زکزاکی بوده. خیلیا همینطوری شیعه شدن. بدون هیچ بحث علمی.

اصلا از این بالاتر تو جنگ سوریه خیلی جاها سنّی نشین بودن. خیلی از شیعیان که مدافع حرم بودن برای نجات اهل‌سنت جونشون رو فدا کردن. چرا؟ این هیچ منافاتی با اختلاف اعتقادات و تبرّی از عقیده اونا نداره. از لحاظ اعتقادی و قلبی یه جور باید بود. از لحاظ عملی و رفتاری یه جور.

اگر خیلی دلمون برای مظلومیت اهل‌بیت می‌سوزه. بریم از لحاظ علمی و عملی خودمونو قوی کنیم تا بتونیم ازشون دفاع کنیم‌ و دیگران رو جذب تشیع کنیم. خیلی بده که بعضی ازماها نمی‌تونیم برای خودمون ولایت وامامت امیرالمؤمنین رو ثابت کنیم چه برسه برای مخالفان خودمون. چون سخته. ماها هم از کارهای سخت بیزاریم.

حسین دارابی
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0


فرم در حال بارگذاری ...